Earth Crisis - Neutralize The Threat

15 juli 2011

De groep Earth Crisis kwam onlangs aangelopen met hun nieuwste album Neutralize The Threat. Deze vijfkoppige straight edge band brengt songteksten die we kunnen koppelen aan de menselijke, dierlijke en landelijke rechten. De groep brengt al 2 decennia lang het beste van metal naar zijn luisteraars. Maar ze blijven niet steken in de jaren stilletjes. De echte hardcore punk is weg en het grove gitaargeweld die niet gerechtigd is slaat in in metalwereld en bereikt zijn hoogtepunt. De groep brengt evolutie en daar zijn we blij om!

Neutralize The Threat is het 2de album sinds de reunië van de groep in 2007 en hun sterke doorstroming naar goede muziek blijft ook hierin duidelijk herkenbaar. Liederen zoals By Conscience Compelled en Total War tonen aan dat riffs geïnspireerd door punk niet ten boze worden gedaan door de hardcore metalband.

De track Raise werd gekozen als opener voor dit album en deze slaat ook meteen in bij mij. Wow, wat een sound! Track 2 draagt de titel van het album en toont aan dat de groep niet altijd rap hoeft te spelen om mooi te kunnen klinken. Ook op een lager pitje krijg ik er een muzikaal orgasme van. De groep heeft ervoor gezorgd dat elk nummer anders klinkt om zo het luister enthousiasme hoog in het vaandel te kunnen houden. Af en toe heb ik wel het gevoel dat ze in herhaling treden maar dat ebt vlug weg.

Fans van As I Lay Dying, Hatebreed enPantera komen met dit album zeker aan hun trekken. De band heeft in dit album alles verwerkt dat ze konden: fijne melodieën, stevige drums, sterke riffs, goede zang/stem en zoveel meer.