Wol'n Bak 6, Leaether Strip, ELM , Je t’aime & OK ! Lion, JH De Schakel, Sint-Lambrechts-Woluwe, 15/04/2023

Van Muylem    16 april 2023

Een Jeugdhuis in een parkje, een beetje parkeerplaats en een mooie affiche: meer heb je soms niet nodig om een mens uit zijn/haar/het kot te lokken! Ik kijk uit naar Je T'aime, al wou ik zeker de drie andere bands meepikken (waaronder OK ! Lion, Belgische formatie), ELM (met Belgische link) en de headliner:  Leaether Strip (bracht een unieke Front 242 tribute uit)!

Beginnen doen we met de Belgische formatie OK ! Lion! Volgens de info die ik had zou ik eenelectro-rock duo bestaande uit: Janaina (zang) en Stéphane (toetsen) te zien krijgen, maar ze hebben een derde bandlid toegevoegd die zorgde voor de live gitaarklanken (Jeff) en dat was echt een goed gekozen extra! Oospronkelijk was het ook de bedoeling dat er een drummer aanwezig zou zijn, maar die kon zich helaas niet vrijmaken. Ik stel vast dat ze rustig opbouwen en schijnbaar een beetje afwachten of er nog wat laatkomers zullen opduiken. Schoorvoetend warmen ze het jeugdhuis op. Er is toch wat volk dat er geleidelijk aan bijkomt en dat doet me plezier. Janaina blijkt een goede frontvrouwe te zijn die alle aandacht naar haar toezuigt terwijl ze blootvoets alles geeft op het podium. Haar stem komt live ook goed tot zijn recht! Om het publiek helemaal warm te krijgen komt ze even in het publiek zingen, waarna ook de gitarist dat komt doen. Naar het einde van de set komt er ook meer schwung in. Het publiek was helemaal mee, klapte luid mee en schreeuwde ook wat mee. Knappe set! Ik ben blij dat ik hiervan geen noot heb moeten missen en ben er zeker van dat ook hun volgende optredens een schot in de roos zullen zijn (oa met The Ultimate Dreamers).

review:

SNOOZECONTROL - Ok Lion! - 120 WAYS TO GET AWAY

Je t’aime is een Frans gothic rock/New Wave trio en is eigenlijk DE reden waarom ik hier ben. Ik ben volledig weg van hun muziek en reviewde alles wat ze tot op heden uitbrachten (en elke album staat hoog in mijn playlist rotatie), alleen had ik hen nog nooit live aan het werk gezien! Iedereen vertelde me van tevoren dat het dik de moeite zou zijn. De verwachtingen waren dus torenhoog! De boog stond extreem strak gespannen en wat ik te zien en te horen kreeg overklaste alles! Van bij de eerste noten kon je horen dat alles goed zat: Unleashed is het eerste nummer en omschrijft ook mooi het beeld van deze groep! De sfeer zit meteen goed: het publiek is mee en klaarwakker! Zoé (ken ik eerder van bij Herrschaft en Ambassador 21) blijft een goede publieksopwarmer en heeft daarnaast ook een goede stem (backings) terwijl de eigenlijke zanger geen minuut stil blijft staan en er een heuse work-out van maakt terwijl zijn stem loepzuiver weerklinkt! Elk nummer klinkt als ware het hit, de set een best of the very best! De zaal is helemaal on fire zoals ze zelf zingen: Lonely Days, Give Me More Kohl, Blood on Fire (waarbij de samenzang echt voor gensters weet te zorgen) … Halverwege de set laten ze zelfs even het publiek in de waan dat het voorbij is waardoor iedereen zich schor schreeuwt omdat ze uiteraard meer willen! Luk bedenksel en spelen met vuur! Kiss the Boys is ook een hoogtepunt (alzeker het A capella einde waarbij het publiek het even overneemt). Fuck Me sluit hierbij mooi aan! Met The Sound klinken ze zoals The Sisters of Mercy anno 2023 zouden moeten klinken! Bijna vergeten: de zanger duikt ook even al zingend in het publiek en krijgt iedereen mee! Tegen dan staat iedereen nat in het zweet te dansen en geeft zowel de groep als het publiek alles wat ze hebben om het feestje gaande te houden! Het feestje sluiten ze gepast af met Dance (wederom een toepasselijke titel)! Wat een feest, wat een spelvreugde, wat een energie, wat een strakke set, … alles klopte als een bus! WOW!

Hierna had ik veel zin om al naar huis te trekken, want dit was voor mij en voor vele anderen de hoofdakte. Er was dan ook geen discussie dat zeker de volgende band eigenlijk voor hen had moeten spelen. Ik hoop dat andere organisaties deze gedacht oppikken en deze band hoog op hun affiche programmeren opdat we ze nog veel (en voor meer volk) aan het werk zullen zien!

reviews:

SNOOZECONTROL - Je T’aime – Passive (Manic Depressions Records)

SNOOZECONTROL - Je T’aime – Agressive (Manic Depressions Records)

SNOOZECONTROL - Je T’aime – Kiss The Boys EP

SNOOZECONTROL - JE T'AIME Deluxe - Remastered 2022 (Manic Depressions Records)

ELM brengt een live drummer mee die op een grote trom zijn ding mag doen, de rest staat op tape waardoor de zanger de vrije baan krijgt om de mensen met zijn vocals en dansbeweging aan te vuren. We krijgen old school EBM te horen, met af en toe een vleugje moderne klanken. Het reeds aanwezige publiek dans zich hierbij te pletter (al merk ik wel dat er al wat mensen zijn vertrokken). De Penetrator EP (met als absoluut hoogtepnt Vessel of Violence) blijkt inderdaad een stevig live gegeven te zijn! Het publiek klapt af en toe ook stevig mee en laat blijken dat ze er ten volle van genieten. Ik zie alleen maar blije gezichten en bezwete lijven, meer moet dat niet zijn. Ikzelf kijk liever naar een echte live band, maar af en toe maak ik een uitzondering.

SNOOZECONTROL - Elm – Penetrator (Alfa Matrix)

Leaether Strip mag afsluiten en de uitdunning heeft weer plaatsgevonden: er is meer plaats op de dansvloer. Claus begint er ook sneller aan dan wat menigeen had gedacht, waardoor een aantal mensen pas later inschakelden. Er waren ook wel wat problemen met de baslijnen die op en neer gingen, tot groot ongenoegen van onze anders o zo vriendelijke knuffelbeer! De man wisselt nieuwe nummers (die er zeker mogen zijn en waarbij je duidelijk hoort dat hij zijn verdriet om zijn heengegane partner verwerkt) met klassieke knallers! Het was een set om van te genieten, maar de vermoeidheid sloeg al toe bij deze oude man! Ik weet dat het voor wie nog overbleef ook achteraf genieten was!

SNOOZECONTROL - Leaether Strip presents new track: Last Station!

SNOOZECONTROL - Leaether Strip presents: The Other Man - A Front 242 Tribute (Soundcloud)

Het was een mooie avond met een steengoede affiche, een warm publiek, een speciale setting enz. Er mocht iets meer volk zijn, maar dat zal niets te maken hebben met de promo die ik ervoor maakte (er was die avond ook wel veel te doen). Wie er wel was heeft zeer zeker genoten! Toppie!

Live pictures: Filip Van Muylem