Abysskvlt – Phur G. Yang (Solitude Productions)

Koen Asaert    26 mei 2021

Het derde album van de Russische funeral doom metalband Abysskvlt zet de verkenning van de Tibetaanse spirituele cultuur voort.

De experimenten van de muzikanten resulteerden in de teksten die werden geschreven en uitgevoerd in de Tibetaanse en Shangshung-talen, bovendien werden er twintig traditionele Tibetaanse muziekinstrumenten gebruikt bij de opname. Het album is gewijd aan het thema van verlaten en beschrijft de rituelen van hemelse begrafenis en verdere geest die door de afgrond dwaalt voorbij de grenzen van Samsara. Dit is de meest ongebruikelijke funeral doom metal van Abysskvlt , met een nog grotere neiging naar de muziek van de oude Bon-traditie.

Jhator bevat o.a. kinderstemmen die uit een geesteswereld lijken te komen. Sfeerscheppende gitaren zweven tussen post-rock nevels en een depressieve funeral doom stemming. Met een slepende grunt vertelt de vocalist sinistere sprookjesverhalen. Nga-Ri trekt je tergend langzaam voort, terwijl je lichaam gegeseld wordt door een zandstorm. Phar bevat vonkjes hoop en kent een nogal new age-achtig begin. De stralen zonneschijn worden echter vlug overschaduwd door donkere wolken. Een duivel roept je vanuit een diepe spelonk. BIJ Mchod Rten zwem je oververmoeid in een inktzwarte diepe zee. Weeral word je geroepen. Ditmaal door een machtige sjamaan. Naar het midden van het nummer toe wordt de strijd heviger en neemt de muziek de vorm van atmosferische black metal aan. Later wordt het zwarte metaal ingeruild voor rituele nordic folk à la Heilung overgoten met een post-metal saus, om dan te eindigen met dark ambient.

Abysskvlt maakt een vreemde mengeling van post-metal en funeral doom gekenmerkt door weidse muzieklandschappen, mysterieuze rituele zang en bizarre titels. "Phur G.Yang" kunnen we eigenlijk, door het gebruik van Tibetaanse teksten en traditionele muziekinstrumenten meer Tibetaanse metal post-metal dan Russische funeral doom noemen.

Facebook