Fonnefeesten : 06.08.2012

Erik Vandamme    7 augustus 2012

Zoals in eerder artikels reeds vermeld is er naast de Lokerse Feesten op de Kaai ook de gezellige Fonnefeesten. Deze gaan door op de oorspronkelijke locatie van de Lokerse, nl de Oude Vismijn. Na al die jaren zijn de Fonnefeesten nog steeds gratis, een pint kost doorgaans 2 euro en u krijgt ze notabene in een glas beste mensen!

Elk jaar probeer ik dan ook steeds minstens een of twee avonden mee te pikken van dit uiterst gezellig festival in de kermisweek zoals wij dat hier noemen. Deze keer bewust voor maandag gekozen, niet dat het programma op de Lokerse minder goed was , het sprak me 'net iets te weinig aan. Vandaar, Fonnefeesten!. Niet echt veel volk op het plein, veel mensen zijn door de voorgaande buien in de late namiddag thuis gebleven? Of na een zwaar weekend nemen ze een rustdag? Maar goed, wij dus wel. Een verslag

ย

Deze avond traden drie bands aan , zoals dat een gewoonte is op de Fonnefeesten beginnen die steeds op (of rond) een vast uur. De eerste om 20u, de tweede om 22u en de laatste om 00u00 kwestie van de mensen tussendoor de gelegenheid te geven te drinken of een paardeworst te eten. De eerste band Agnus klonk alvast veelbelovend. Vooral de combinatie van prachtige stem en de mooie meeslepende gitaar sound konden me wel bekoren. Echter lag het een beetje teveel op dezelfde lijn waardoor de aandacht verslapte naar mate de set vorderde. Jammer, want hier zit duidelijk meer in alleen kwam het er niet volledig uit en bleven we wat op onze honger zitten. Maar een tweede kans zou ik ze zeker geven!

Een van de reden om naar Fonnefeesten af te zakken vandaag was ons eigen Lokerse Bristol Blonde met een engelenstem en stralende glimlach raakte ze menig hart, waaronder het mijne heel diep. Ook al was de set vrij kort, op die korte tijd liet ze een heel sterke en intens mooie indruk na. Uiteraard is er nog links en rechts wat werk aan de winkel, maar dat komt wel goed met de nodige podium ervaring en dergelijke meer. Toen het concert wat begon te verzanden, om het zo te zeggen, kwam de 'special guest' op het podium en dat was niemand minder dan Luc Van Acker ! en die begon al direct het publiek op te jutten om duchtig mee te klappen, zoals een ware entertainer als hij dat goed kan, ervaring heeft deze zeker en vast en hoe.. Het combineren van beide stemmen en uitstralingen resulteerde in een magisch mooi moment bij Zanna en Henry Lee oorspronkelijk een duo met PJ Harvey en Nick Cave. Het origineel evenaren is zowat een onmogelijke opdracht, maar ze slaagden er beide in een heel mooie versie te brengen van deze song. Na een korte pauze kwam ze nog terug voor een bisnummer, haar gegund en we zullen zeker en vast nog veel moois van haar te zien en horern krijgen in de toekomst. Houd ze in het oog!

Setlist : Crimes of the heart - Full Body Scan - Hello - 70s Luck - Leopard - Blacklight - Zana - Henry Lee - Silver Agents

Afsluiten deden we met een groep bestaande uit een 11 drummers/drumsters. Gocoo staat met niet minder dan 40 , ja u leest het goed, drums op het podium en bewerken deze met allerlei pooken en andere sla instrumenten wat resulteerd in een wervelwind van zachte, snelle of harde percussie maar steeds gestroomlijnd en tot de puntjes uitgewerkt. De sympathieke band slaagt er in je een uur lang in vervoering te brengen met bijna uitsluitend een instrumentale set. Voor wie houd van percussie en drums is deze een sterke aanrader, er is trouwens genoeg variatie in de set om je geen minuut te vervelen. Het is eens iets anders dan een doorsnee band aan het werk te zien deze Gocoo maar ze hebben me alvast kunnen overtuigen. Mooie afsluiter van deze gezellige avond op de Fonnefeesten, afgesloten met een streekbier 'Cesaer' in de hand!

ย

Contact