And Then Came Fall – Leuven (Het Depot, 26/03/2023).

Van Muylem    27 maart 2023

Deze Belgische groep mag hun nieuw album in de Foyer van Het Depot voorstellen. Ik geraakte in het verleden reeds onder de indruk van hun bijzonder mooie en pakkende muziek. Onlangs mocht ik hun nieuw album bespreken en liet deze ook aan mijn 8-jarige dochter beluisteren: we geraakten beiden betoverd en besloten af te zakken naar Leuven, want mijn dochter wou hen absoluut live aan het werk zien!

Het is 5 jaar geleden dat ze hier hun debuutalbum kwamen voorstellen (lees hier de review die ik destijds neerpende: SNOOZECONTROL - And Then Came Fall - And Then Came Fall (Starman Records)). Openen doen ze met Rollercoaster: rustig opbouwend, met de focus op de tekst en het gevoel. Annelies Tanghe bespeelt de akoestische gitaar met verve, terwijl de lead en basgitaar netjes inspelen, samen met de drummer en de synth. Het valt me op hoe klein het podium is, maar dat lijkt hen niet te deernen. Vervolgens is het de beurt aan Too Long Maybe, hier laat Annelies haar gitaar terzijde. Het nummer klinkt iets luider in het begin en gaat nadien de pop-richting in. Het publiek reageert enthousiast. Photograph klinkt net zoals op de plaat: rustig, loepzuiver en een beetje dromerig. De synth klinkt bijzonder mooi in deze live versie. Unknown Lover klinkt live haast tropisch (zonder de sax). Hierbij neemt ze opnieuw haar akoestische gitaar vast. De elektrische gitaar weet lekker te scheuren. Het zeemzoete einde is echt toppie! Little Boy gaat over haar eigen zoon die autisme heeft en het daarmee bij momenten moeilijk heeft. Ook live is dit een erg breekbaar en bijzonder gevoelig nummer. Je hoort hier enkel de akoestische gitaar, de synth en haar eigen stem. Ook live is dit een adembenemend pareltje waarbij je de emoties ook echt voelt. Een hoogtepunt in deze set!

Hierna gaat het tempo opnieuw wat de hoogte in. Stilstaan op dit nummer is haast onmogelijk en dat zie je ook aan de reactie van het publiek. De break halverwege zorgt haast voor spontaan handgeklap, waarna de relance het nummer op cruisesnelheid brengt. Tiger klinkt lekker, haast disco-achtig.

Vervolgens bedankt ze iedereen die ervoor zorgde dat ze hier staan en hun ding kunnen doen. Time weerklonk al bijzonder mooi op plaat, live krijgen we hiervan een prachtige afspiegeling, een loepzuivere replay! De wall of sound naar het einde toe laat vermoeden dat dit het laatste nummer van hun reguliere set is, maar zo gaat het hier niet.

Vervolgens bedankt ze iedereen die ervoor zorgde dat ze hier staan en hun ding kunnen doen. Time weerklonk al bijzonder mooi op plaat, live krijgen we hiervan een prachtige afspiegeling, een loepzuivere replay! De wall of sound naar het einde toe laat vermoeden dat dit het laatste nummer van hun reguliere set is, maar zo gaat het hier niet. Left Us Long Ago mag afsluiten: lekker wegdromen (ondanks de iets minder prettige tekst, klinkt een beetje dubbel, maar de muziek weerklink mierzoet).

Stranger mag als eerste van de bisnummers opdraven. Annelies draagt het op aan haar eerste lief. In tegenstelling tot op de plaat horen we hen eerst met drie het nummer openen, met enkel hun stemmen: Annelies, Pieter en de dame achter de synth, waarna de akoestische gitaar mag toetreden. Wederom weet ze ons te betoveren met haar bloedmooie stem! Dit was ook meteen het laatste nummer uit hun nieuwste album. De tijd breekt nu aan om oudere nummers een kans te geven!

Should we klinkt lekker poppy, waarna ze met Chasing The Sun een aangename wissel in het tempo brengen, een beetje als de stilte voor een storm, waarna de zee onrustig gaat klotsen zonder dat de hel helemaal uitbarst. Biggest Enemy mag afsluiten en brengt een hoger tempo: pop/rock van de bovenste plank en een ware vocale knaller!

Het is mooi, betoverend, adembenemend, prachtig, … superlatieven schieten tekort EN deze groep weet de torenhoge verwachting perfect in te lossen! Chapeau! We hebben echt genoten! Mijn 8-jarige dochter wil hen nu al opnieuw aan het werk zien en de (h)eerlijkheid waarmee ze dat vraagt zegt alles!

Dank u & dus live ook een absolute Belgische topper!

Recente reviews:

SNOOZECONTROL - And Then Came Fall - The Art of Love EP (Part One)