The Venus Fly Trap / Alex Novak - Mercurial 1978-2018 (Glass Modern / Suburban)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    13 juli 2020

“Mercurial” biedt een interessante terugblik op 40 jaar muzikale underground carrière van Venus Fly Trap-hoofdman en Northampton's post-punk leider Alex Novak, met zijn bands Isaws (1977-70), Religious Overdose (1979-82), The Tempest (1982-84), Attrition (1984-86), Venus Fly Trap (1987-) en nog een paar.


THE VENUS FLY TRAP

 

 

Morphine uit 1988 is een genial mengeling van deathrock en post-punk. Desolation Railway verscheen op hetzelfde album “Mars” en doet me denken aan een kruising tussen The Cult en Alien Sex Fiend. Rocket USA werd uitgebracht op de “Rocket USA / Cloud 9 / Opium War” EP uit 1989 en bevat echo’s van Sigue Sigue Sputnik met een jazzy twist. Europauit de gelijknamige EP (1990) serveert gothic rock in de traditie van Bauhaus. Achilles Heel (1991) is te horen op het “Pandoras Box” album en biedt hyperkinetische alternative rock. Moscow Menagerie komt van het “Luna tide “ album (1994) en is meer psychedelisch van inslag. De country-infused darkwave Pulp Sister komt van he talbum “Dark Amour” (1997). Metropolis is verrassende dystopische industrial rock uit 2004. The Venus Fly Trap zwaait met de vliegenmepper op een electrorock versie van de klassieker Human Fly van The Cramps. Vitesse, het meest recente nummer op deze retrospective klinkt toch alsof het in de jaren 80 is opgenomen.

ISAWS

Van depunkoutfit ISAWS (1977-79) krijgen we slechts één nummer voorgeschoteld. Standens uit 1979 is een degelijke punksong met de nodige ruwheid maar ook al met enige sporen van toekomstige muzikale genialiteit.

RELIGIOUS OVERDOSE

Na vertrek uit ISAWS vormt Alex Novak de band Religious Overdose. Ditmaal kiest hij voormeer abstracte experimentele rock en post-punk. Control Addicts (1980) zorgt voor een vreemde trance met trage experimentele gitaargerichte muziek. I Said Go (1981) bevat zowel invloeden van (post)punk als van The Doors. Het post-punk nummer In This Century (1982) is vooral een sterk nummer door zijn uiterst experimenteel begin.

THE TEMPEST

The Tempest verrast met een pakkende snelle new wave song Lady Left This (1983). Montezuma (1984) biedt een intrigerende mix van synthpop en post-punk.

ATTRITION

Van 1984 tot 1986 was Alex Novak actief in Attrition, de gothic rock band opgericht door Martin Bowes, die ook verantwoordelijk is voor de remastering van dit album. Feel The Backlash (1985) is best een aangenaam nummer, maar zeker niet de sterkste Attrition song.

NOVA STATE CONSPIRACY

Definitive Item (1993) blijkt een fijn staaltje dark electro / industrial rock in het straatje van Project Pitchfork.

THE DEN

Vox Kunst (1994) biedt kunstzinnige experimentele elektronische post-punk.

SPORE

You Remind Me Of Someone I Know (1995) tenslotte sluit het album af met uitstekende industrial rock met een typische Alex Novak stempel.

 

Conclusie:
Wat “Mercurial 1978-2018” op zijn minst bewijst is dat Alex Novak  van onder meer The Venus Fly Trap een geniale muziekkunstenaar is. Laten we hopen dat dit album slechts een eerste uitgave in een reeks is die de luisteraar (opnieuw) doet kennismaken met deze uitstekende onderkende muzikant. Dit is een aanrader voor liefhebbers van post-punk, gothic-, alternative- en deathrock.
 

Website / Facebook / Bandcamp