Beauty in Chaos - Beauty Re-Envisioned (33.3 Music Collective)

Koen Asaert    9 december 2019

Beauty in Chaos is het muziekcollectief rond gitarist Michael Ciravolo. Oorspronkelijk uit New Orleans en nu gevestigd in Los Angeles, is hij misschien het best bekend als President van Schecter Guitar Research. Voordat hij Beauty in Chaos lanceerde, speelde Ciravolo gitaar in Human Drama en Gene Loves Jezebel.

Het Beauty in Chaos collectief omvat ook veel muzieksterren, waaronder Wayne Hussey (TheMission), Simon Gallup (The Cure), Al Jourgensen (Ministry), Robin Zander (Cheap Trick), Pete Parada (The Offspring), dUgPinnick (KingsX), ICE-T (Body Count), producer Tim Palmer, gitaaricoon Zakk Wylde , Ashton Nyte (The Awakening), Rolan Bolan, Kevin Haskins (Bauhaus, Love & Rockets), Michael Anthony (Van Halen), Michael Aston (Gene Loves Jezebel), Paul Wiley (Marilyn Manson), Dirk Doucette (Gene Loves Jezebel), Pando (A Flock of Seagulls), Ummagma, Evi Vine, Johnny Indovina (Human Drama), Danny Lohner (Nine Inch Nails, MarilynManson), Betsy Martin (Caterwaul / Purr Machine), Kevin Kipnis (Purr Machine / Kommunity FK) en Kitty Lectro.

20th Century Boy (MGT Remix) is een geweldige industrial metal cover van de T-Rex hit met medewerking van o.a. Al Jourgensen van Ministry. Op het mooie Man Of Faith (Preacher ManMix) horen we Wayne Hussey en Simon Gallup. Het nummer klinkt heel erg als een TheMission song. Op het prachtig dreampop nummer Look Up (Ummagma Mix) is het Tish Ciravolo die met haar mooie stem achter de microfoon plaatsneemt. Un-Natural Disaster feat. Dug Pinnick, Zakk Wylde & Ice T (Collide Mix) doet denken aan de industrial rock van Misery Loves Company, al hoor ik ook echo’s van Marilyn Manson, Tricky en MC 900 Ft. Jesus.

Storm (Acoustic Version) feat. Ashton Nyteis een akoestisch pareltje die het goed kan doen bij fans van (weeral) The Mission. Evi Vine mag zingen op I Will Follow You (CottonSocksMix) met een mysterieuze dreampopsong als resultaat. Robin Zander is aan zet op het rustige electrorock nummer Drifting Away (HighWater Mix). Man Of Faith (Kitty Lectro Mix) kreeg een geslaagde post-punk/ darkwave behandeling en klinkt als een ontmoeting tussen The Mission en Clan Of Xymox.

The Long Goodbye ( Au Revoir) met Wayne Hussey aan de microfoon is een pakkende akoestische The Mission-eske ballade me piano en strijkers. I Will Follow You (lVaD Mix) is een crossover van dreampop à la Heather Nova en neofolk. Storm (Vampyre Mix) mengt dan weer The Mission (alweer) met The Cure.20th Century Boy ft. Rolan Bolan and Wayne Hussey is een versie die dicht bij het origineel aanleunt. Persoonlijk vind ik de industrial metal versie met Al Jourgensen beter.

I Will Follow You (Eclipse Mix) biedt nog een alternatieve dark electropop versie van het nummer met Evi Vine. Finding Beauty In Chaos (Fall and Sway Mix) met Ashton Nyte is een magische oorstrelende langzame song. Drifting Away (Synthetic Capricorn Mix) tenslotte serveert een mooie rocksong overgoten met een synthpopsausje.

Het muzikaal collectief Beauty in Chaos pakt uit met een verzameling fantastische zangers uit de gothic /darkwave, rock en alternative scene. “Beauty Re-Envisioned” biedt een schitterende herwerking van het prachtige debuutalbum “Finding Beauty In Chaos” en is een absolute aanrader voor fans van The Mission, Evi Vine en andere betoverende duistere muziekjes.

'Beauty Re-Envisioned’ is beschikbaar als deluxe CD, limited-edition heavy-weight colored vinyl en digitaal. CDs en vinyl kun je direct bestellen bij Beauty in Chaos op www.beautyinchaosmusic.com/music-store. Behalve de 14 kernttracks, krijg je er nog 11 bonus remixen bovenop.