Fen – The Dead Light (Prophecy Productions)

Koen Asaert    4 december 2019

Op 'The Dead Light' onderzoekt Fen de schoonheid die voortkomt uit vernietiging. De band vertegenwoordigt de voorhoede van hedendaagse Britse post-black metal en levert zijn zwaarste, meest directe album tot nu toe. Deze keer ging Fen de creatieve uitdaging aan om meer te zeggen in minder tijd. Dat betekent niet dat Fen hun kenmerkende melodieën en sfeer heeft verloren, noch suggereert het minder progressieve structuren. Het materiaal toont de groep als het meest Brits met een meer riff-georiënteerde, eenvoudige aanpak die samengaat met wat meer "bizarre" invloeden, variërend van Voivod circa "Nothingface" of "Angel Rat” tot de hedendaagse Enslaved.

De teksten draaien rond de zoektocht naar kennis, gesymboliseerd door onze opwaartse blik naar de sterren. Als we naar de hemel kijken, reizen we in feite naar het verleden en zien we letterlijk dood licht - nucleair vuur van ontplofte planeten, vernietigde beschavingen.

Witness is een mooi langzaam opbouwend begin dat overloopt in The Dead Light (Part 1), dat meer black metal georiënteerd is. Althans in het eerste deel van dit nummer. Want in het tweede deel gaat et meer de progressive metal toer op. The Dead Light (Part 2) blijkt opzwepende melodieuze metal.

Nebula serveert dromerige atmosferische black metal met een kosmische inslag. Het dromen van de ruimte gaat verder op Labyrinthine Echoes, al kan er ook geheadbangd worden op de hevige black metal stukken. Ook Breath Of Void bied de gepaste muziek voor de nodige nekgymnastiek. Na al die beweging biedt Exsanguination even rust. De rust wordt gaandeweg verstoord door melodieuze death metal die wat aan Insomnium doet denken met zowel grunts als cleane zang. Rendered In Onyx tenslotte brengt atmosferische black metal met heerlijk drumgeknuppel.

Fen laat met “The Dead Light” een prachtig atmosferische (post-)black metal schijf met sterke progressive invloeden op de wereld los. Deze kosmische trip is een echte aanrader.

"The Dead Light" is beschikbaar als Digipak CD, 2CD boekeditie (kunstleer hardcover, 18x18cm, 36 pagina's met voorwoord, exclusief artwork en drie bonusnummers) en gatefold 2LP (zwart en ltd. violet).

Koop, stream of download “The Dead Light” hier.

Facebook / Bandcamp