Metalwings – For All Beyond (Eigen beheer / Hard Life Promotion)

Jens Deklerck    27 december 2018

Bulgaarse acts die buiten de eigen landsgrenzen succes oogsten zijn vooralsnog een zeldzaam fenomeen. Uit het hoofd kom ook ik niet veel verder dan Irfan en Svarrog. De symfonische metalformatie Metalwings waagt dit jaar alvast zijn kans. De debuut-LP “For All Beyond” werd al vroeg in 2018 in eigen beheer uitgebracht, maar gaat pas met mondjesmaat op zoek naar buitenlandse roem.

Even voorstellen: Metalwings zag in 2010 het levenslicht als een symfonisch metalproject onder aanvoering van frontvrouw en tekstschrijfster Elena Anatasova. Het zestal oogste in de beginjaren vooral binnenlands succes tot een zet op Youtube de ambities veranderde. De succesvolle video voor Crying of the Sun uit 2015 kan met ondertussen 16 miljoen views als een succes beschouwd worden en nu wil de band verder bevestigen met de LP “For All Beyond”.

Het openingsnummer End Of The War maakt 1 ding duidelijk: Stela kan absoluut zingen! Toch voelt het nummer nog teveel aan als een opwarmingsoefening voor zowel de operazang als het orkest. Een goede zangeres heb je altijd nodig. Dus waar maakt Metalwings dan wel het verschil in het al overbevolkte genre met Nightwishes en Within Temptations? Door Keltische invloeden in hun muziek te droppen. De subtiele fluitpassages op Secret Town zijn de eerste beloftevolle uitingen hiervan.

Terwijl het album voortgaat, wint de orkestratie stelselmatig aan belang en nemen de gitaren een vaste plaats in. De frontvrouw voelt zich steeds beter in haar sas en krijg occasioneel gezelschap van de stem van producer Max Morton. Dit is een aangename aanvulling op het soms breekbare karakter van de zang. Anderzijds mocht Max zeker een grotere invloed uitoefenen wanneer het Oost-Europese accent van Stela te hard opvalt op de Engelstalige teksten. Vooral de pianoballade When We Pray lijdt hieronder.

Maar ondanks deze opmerking blijft Stela vooral kwaliteit brengen met als hoogtepunt het titelnummer For All Beyond. De epiek van het orkestrale, ingespeeld door het Sofia Session Orchestra, vormt hier een uistekende springplank om het nummer te verheffen tot symfonische dramatiek van hoog niveau.

Na het volledig in het Bulgaars gezongen Tujni Serza sluit het album nogal onorthodox af met een orkestrale versie van het titelnummer, gevolg door een herwerkte en een instrumentale versie van Fallen Angel In The Hell, het nummer dat als basis diende voor de tweede videoclip van de band en afkomstig van de gelijknamige EP.

CONCLUSIE:
Metalwings heeft zich met “For All Beyond” geprofileerd als een band met groeipotentieel met als voornaamste wapen de getrainde operastem van zangeres Stela Atanasova. Epiek en dramatiek vormen de hoofdingrediënten van deze nog onbekende naam, maar het zijn de Keltische elementen die de band in de toekomst een eigen identiteit in het overbevolkte genre moeten opleveren.

TRACKLIST:
1. End of the war 4:51
2. Secret Town 4:15