Souls of Ancient Warriors Fest – Rondpunt 26, Genk – 30/05/2015

Pieter-Jan Vanden Broeck    31 mei 2015

Van Gent naar Genk: het is een stevige verplaatsing! Een veelbelovende affiche – met een CD-voorstelling van Ancient Rites als kers op de taart -  maakt van afstand echter een relatief begrip. Met hoge verwachtingen zakte uw reporter af richting Limburg. Wat de optredens van ondermeer Toledo Steel, Herfst en Ancient Rites gaven, leest u in onderstaand verslag.

De eerste groep die ik wist mee te pikken, was het uit Landgraaf afkomstige Industry of Slaves. Op een dag die grotendeels in het teken stond van de zwaardere subgenres, viel de traditionele Hard Rock/Heavy Metal van de Nederlanders wat uit de boot. Het op dat moment nog beperkt aanwezige publiek stond er dan ook logischerwijs wat apathisch bij. Op muzikaal vlak was het nochtans lang niet slecht. De ballade Mother Ma en het opzwepende, naar Thrash neigende, War konden me best bekoren.

Het Tongerse Necrosis – met als credo “Religion must die for mankind to live”- bracht eindelijk wat beweging in de tent. Deze Limburgse jonkies wisten met hun mix tussen Black- en Death Metal, het publiek ruimschoots te bekoren. Necrosis speelde dan wel een thuismatch, de intense en professioneel uitgevoerde set verdient alle lof. Als bindmiddel tussen de nummers, werd geopteerd voor Christelijke gezangen: qua sfeerschepping kon dit tellen! Misschien één werkpuntje: de interactie met het publiek mocht wat meer zijn. Een mokerslag van een optreden desalniettemin!

Alsof je dertig jaar terug in de tijd wordt gekatapulteerd; zo kan je een optreden van Toledo Steel het best omschrijven. Deze Britten spelen Heavy Metal daterend uit de gouden dagen van de NWOBHM. Een opmerkelijke vocale prestatie van zanger Rich Rutter (zowel op uiterlijk vlak als qua stemgeluid heeft hij iets van een jonge Bruce Dickinson) in combinatie met een puike instrumentale ondersteuning resulteerde in een geslaagde passage. Het mag dan soms wel als een parodie overkomen, een nummer als Speed Killer laat de nekspieren niet onberoerd!

Eerder deze maand bracht Herfst nog een nieuwe EP uit, niet enkel Ancient Rites had dus in Genk iets te vieren. Het was de eerste keer dat ik Herfst in levende lijve aan het werk zag, maar zeker niet de laatste! Het geluid was erg chaotisch – de groep was er zelf niet van te spreken – maar mijzelf stoorde het niet zo. Het kwam allemaal heel energiek over, met vocalist Matthieu Van den Brande in een glansrol. Hoe de brulboei als een duivel in wijwatervat over het podium bewoog, maakte de nodige indruk op mij. Representatief of niet, ik heb van het optreden genoten!

Setlist Herfst: She Dwells the Moors / The Thing in the Deep / Eyeless, Soulless / An Interest in Distress / Three Spells / Scarlet Necromance / Towards Haunted Shores

De tijd was aangebroken voor de headliner van dienst: Ancient Rites. Zoals eerder reeds aangegeven, had de groep onder leiding van zanger Gunther Theys iets te vieren. Na een ellenlange periode zonder nieuw materiaal, bracht Ancient Rites dit jaar eindelijk weer een nieuwe plaat uit. Op het Souls of Ancient Warriors Fest, trad de groep voor het eerst op sinds de release van Laguz. Uiteraard passeerden heel wat nieuwe nummers – waaronder Frankenland en Von Gott Entfernt (Bij Nacht en Ontij) – de revue. De setlist was een prima mix tussen nieuw en oud materiaal. Het publiek genoot met volle teugen van het optreden. Het zal weinigen verbazen dat klassiekers als Mother Europe, Victory or Valhalla, Fatherland en On Golden Fields (De Leeuwen Dansen), toch het best onthaald werden. Met de massaal meegezongen strofe “Het Vlaamse heir staat immer pal. Daar 't winnen of daar 't sterven zal. Alhier, aldaar aan lange lansen. De leeuwen dansen, de leeuwen dansen!” werd de avond in stijl afgesloten. Welkom terug, Ancient Rites!