Rebuke - Wouldworks

5 oktober 2010

Rebuke is een Zweeds punkkwartet uit Gothenburg. Ja, dit is geen tikfout, we hebben het over punkrock afkomstig uit de stad die ons At The Gates gaf. "Wouldworks", de tweede langspeler van de band, is daar het resultaat van.

Vanaf het begin wordt het duidelijk dat dit geen slome luistersessie zal worden. Rebuke slaat hard, snel en bijzonder doeltreffend toe. Uitdagende twin guitar licks worden naadloos aan elkaar gespeeld, ondersteund door een stevige ritmesectie. Er wordt plankgas gegeven van de eerste aftik tot de laatste feedback. Alle mogelijke vormen en varianten van de D-beat passeren de revue terwijl de basgitaar waar verreist voor de nodige harmonische omwentelingen zorgt.

Te midden van deze genadeloze geluidsbarrage slaagt de band er nagenoeg perfect in niet te struikelen over hun eigen enthousiasme. Meer zelfs, de plaat bestaat effectief uit songs. Je zult meer dan een luistersessie nodig hebben om alles mee te kunnen neuriën, maar dat is op zich wel verfrissend voor een punkrockplaat. Voor je het goed en wel doorhebt zul je de songs uit volle borst willen meezingen als ze op je shuffle lijst verschijnen.

De vier leden vermelden NOFX, Bad Religion en Pennywise als bands waar zij naar luisteren of opkijken. En het is onmiskenbaar zo dat de SoCal punkscene haar stempel heeft gedrukt op de muziek. Uiteraard hoor je ook het hart van Gothenburg slaan in de zwaardere passages van verschillende nummers.

Maar wat het aller-duidelijkst naar voor komt op "Wouldworks" is de invloed van een ander Zweeds punkmonument uit Lund, Satanic Surfers. De neurotische ritmesecties, de zangverdeling, het tempo en de maatwisselingen. "Wouldworks" is de "Hero of Our Time" van de nieuwste generatie. Overtreffen de 14 nummers op deze plaat nummers als “And the Cheese Fell Down” of “Armless Skater”? Neen sorry. Maar Rebuke slaagt er in die intensiteit van 1996 op hun eigen manier bijna te evenaren. Een aanrader voor de liefhebbers van echt goede skatepunk.

Rebuke – “Wouldworks”

1. Bartenders & Tarbenders

2. History Doesn’t Repeat Itself… We Repeat History