Darkest Hour- The Human romance

levi deluycker    13 februari 2011

Darkest hour is zo’n beetje de band die in hun beginperiode de boot naar een groter publiek heeft gemist. Terwijl andere metalcorebands steeds groter werden, was het een beetje ter plaatse trappelen voor Darkest Hour. Maar dan kwam met langspeler nummer drie “hidden hands of a sadist nation” een andere sound aan boord.  Bestempel het maar als moderne metal met death –en thrashinvloeden met een melodieus kantje. Gestaag bleef de band deze stijl aanhouden en uitbouwen. Elke nieuwe plaat toonde vooruitgang en dat brengt ons vandaag bij hun zevende worp: “the human romance”.

Wat “the human romance” kenmerkt is vooral dat het melodieus kantje toch wel een serieus groter aandeel heeft gekregen. De band zegt zelf voor dit album beïnvloed te zijn door de Zweedse melodische death metal scene. We vragen ons af of de invloed van producer Peter Wichers (Soilwork) er niet voor iets tussen zit… niet dat we het erg zouden vinden. Neen, helemaal niet want “the human romance” laat een toegankelijke plaat horen die alhoewel melodieus nog heel agressief klinkt.

Het is echt moeilijk om iets slecht over deze plaat te verzinnen. Het is een gevarieerd schijfje dat wel voor iedereen wat wils laat horen. We horen flitsen solo’s, keiharde riffs, catchy refreinen, groovende gitaarlijnen en een retestrakke ritmesectie. En als we het over de vocale capaciteiten van John Henry hebben : de man is geen ‘one trick pony’. Af en toe horen we eens (relatief) cleane zang, maar het merendeel van de tijd schreeuwt de man zich de longen uit het lijf. Niet zomaar schreeuwen voor te schreeuwen, want hij steekt ontzettend veel emotie in zijn zanglijnen.

Als ik toch moet zoeken naar schoonheidsfoutjes kom ik alleen op de instrumentale song “terra solaris”. Eigenlijk is het nog zo geen slecht liedje. Heel erg slepend en het zet de kwaliteiten van de muzikanten echt in de verf. Maar bijna negen minuten vinden we er net iets over. Deze song had groter succes gekend moest hij de plaat afsluiten want daar vind ik hem dan weer wel gepast voor. Maar kom, gedaan met muggenziften. Fans van Darkest Hour kunnen deze plaat absoluut blindelings aanschaffen en de mensen die tuk zijn op melodieuze metal kunnen gerust ook tot aanschaf overgaan.