The Human Abstract - Digital Veil

21 mei 2011

The Human Abstractwerd opgericht in 2004 samen met de gitaristen Dean Herrera en A.J. Minette, drummer Brett Powel, basgitarist Kenny Arehart en zanger Nick Olaerts. Het duurde niet lang vooraleer de groep een demo uitbracht en de leden waren standvastig voor in de toekomst nog meer demo’s op te nemen samen met Spineshand, Silent Civilian en Logan Mader.

In 2006 bracht de groep hun debuut album Nocturne uit en in 2008 volgde een tweede album Midheaven. De groep heeft zichzelf met dit tweede album sterk bewezen en algauw begonnen fans te vragen achter een derde album. In 2009 begon de groep dan ook met het schrijven van nieuw materiaal voor hun nieuwste album Digital Veil. Dit album lag vanaf 8 maart 2011 in de schappen.

Digital Veil zorgde voor wat opschudding in de metalwereld. Een band dat start in 2004 en zich nu al heeft opgewerkt tot één van de betere metalbands in hun omgeving kan niet anders dan jaloezie opwekken bij collega muzikanten. Maar goed, daarover gezwegen kan ik zeggen dat de tracks eigenlijk wel wat kracht met zich meedragen. Zeker als we ze vergelijken met hun vorige album. Je merkt duidelijk dat er stevig aan gesleuteld werd en dat de groep geluisterd heeft naar de commentaren.

Tevens berust het album op zowel de zachte als de harde factoren. Sommige nummers durven zelfs eens wat weg te hebben van Muse totdat een gitarist dan onverwachts beslist om er extra snaartje bij te steken. Vanaf dat moment besef ik opnieuw dat The Human Abstract aan het werk is.

Persoonlijk vind ik dat de groep een hele grote vooruitgang heeft geboekt in vergelijking met hun tweede album. Ze hebben duidelijk geluisterd naar de commentaren en hieraan gewerkt. Met Digital Veil bewijst deze groep dat ze het waard zijn om de festivalzones nog meer te betreden.

Contact