Vallenfyre - A Fragile King

8 oktober 2011

Voor velen zal de naam Vallenfyre onbekend klinken. Maar onbekend is niet onbemind. Deze metal formatie bestaat uit leden van Paradise Lost, At The Gates en My Dying Bride. Op 31 oktober 2011 zullen ze hun debuut album “A Fragile King” releasen via Century Media Records. Het is niet gemakkelijk om het album te gaan beoordelen van een ‘supergroup’ maar net daarom hebben ze zich aangesloten bij het label. Enige tijd geleden bracht het label namelijk een clip uit en gaf daarbij geen verdere uitleg … het is aan de luisteraars om uit te zoeken wie ze juist zijn.

Muzikaal gezien heeft de groep mij alvast sterk weten te overtuigen. Afgaande op hun musisch samenspel tussen de gitaren, drums en de zang hebben ze dit op een ordelijke manier kunnen verwerken. Het geheel doet me een beetje denken aan een album van Obituary dat ze in 1990 gereleased hebben en de titel ‘Cause Of Death’ draagt. De groep heeft er weten voor te zorgen dat de echte death metal mensen dit album kunnen blijven waarderen. We mogen ze vergelijken met de beginjaren van Slayer waarin ze zorgen dat elk nummer gelijkloopt met elkaar maar toch een uniek concept heeft.

Ook de vocals zitten goed op dit album. Langs de ene kant verbergen ze het donkere gespuis niet en langs de andere kant herken ik er een zekere sfeer in.

Conclusie: Vallenfyre heeft mij met hun debuutalbum weten te overtuigen dat ze het death metal genre waardig te zijn. De drummer zijn solo’s zijn een subliem extraatje bij bepaalde songs en zorgen soms voor een speelse toets. De zanger heeft ervoor gezorgd dat elke track zijn eigen emoties en duistere kant meekrijgt met als gevolg dat ik het gevoel heb dat ik mij in een moordenaarssituatie bevindt.