State Cows - The Second One

Jordy Sabels    23 mei 2013

State Cows is een band die op subtiele wijze Melodische Rock probeert te brengen. Wanneer de band onder leiding van zanger Daniel Andersson en keyboardspeler Stefan Olofsson in 2010 het album State Cows  uitbrachten werd dit onder laaiend enthousiasme ontvangen door de fans van Melodische Rock. Het eerste album kende dan ook enkele pareltjes zoals Stella by the Barlight en New York Town. De band werkt ook vaak samen met andere artiesten om hun muziek naar een hoger niveau te tillen. In het nummer New York Town werkten ze samen met Jay Gordon een gitarist die ook het tweede album met een gitaarsolo komt verblijden.

Als het eerste album al met enthousiasme werd ontvangen door de fans van het genre dan zal het tweede ze helemaal omver blazen. Ze wijken in het album The Second One niet af van de oorspronkelijke roots van hun muziek. Er worden weer enkele samenwerkingsverbanden gesloten voor dit album. Zo vinden we in het nummer In the city een verbluffende gitaarsolo terug van Jay Gordon. De tunes van State Cows zijn eigenlijk het best te omschrijven als muziek om te beluisteren op een zonnige namiddag terwijl je ligt te genieten van een cocktail in het vers gemaaide gras. Het is rustgevende muziek met invloeden van Rock en Jazz puur om van weg te dromen. Het hele album neemt je mee in de geschiedenis van een genre dat de huidige generatie jammer genoeg al vergeten is.

Het nummer Finally Fairand Balanced neemt je rechtstreeks mee naar het einde van de jaren tachtig en het begin van de jaren negentig wanneer de Knuffelrock zijn intrede kent. Het is een album dat iedereen zou kunnen bekoren, maar het is echt een must-have voor de Melodische Rock en Jazzliefhebber. Vanaf morgen (24 mei) is het beschikbaar en ik ga mezelf alvast een exemplaar aanschaffen.

This One

In The City

Mister White