Delain - Interlude

Emilie Eerdekens    22 mei 2013

Delain werd in 2002 opgericht door zangeres Charlotte Wessels en voormalig toetsenist van Within Temptation, Martijn Westerholt. Niet alleen in Europa zijn ze bekend en geliefd, maar ook buiten Europa bereiken ze steeds meer publiek. Dit hebben ze voornamelijk te danken aan hun vorige album We Are The Others'. Hun nieuwe CD Interlude Dat het een toppertje is, is zeker!

Zo beginnen ze deze CD met twee totaal nieuwe nummers: Breathe On Me, een echte knaller. Tijdens het luisteren merkte ik dat mijn voeten automatisch mee bewogen op de muziek en ik niet de neiging had hiermee te stoppen. Vervolgens komt Collars And Suits en ook dit is een heerlijk typisch Delain nummer waarop iedereen er in slaagt zijn/haar hoofd leeg te maken. Het derde nummer Are You Done With Me? is voor de echte Delain fans zeker niet onbekend. De groep besloot voor hun nieuwe CD dit nummer te herwerken en opnieuw op te nemen. Persoonlijk is dit mijn favoriete nummer. Dit door de combinatie van enerzijds de dramatische lyrics over een afgebroken relatie en anderszijds de krachtige muziek waardoor je je sterker en krachtiger voelt worden. Ook het bekende We Are The Others werd bewerkt tot een prachtige 'new ballad version'. Gewoon de ogen sluiten en meegesleurd worden naar een andere en betere wereld...

Naast eigen nummers komen ook bekende songs zoals Such a Shame van Talk Talk en Cordel van The Cranberries aan bod. Naar mijn persoonlijke mening zijn de versies van Delain een stuk beter als de originele. Dit door de unieke manier waarop Delain dit aanpakt en er in slaagt een bekende nummers zo te coveren dat de originele versies er in het niets bij verdwijnen.
Ook wie Delain nog nooit Live gehoord heeft, heeft geluk. Er staan maar liefst 6 live gezongen nummers op hun nieuw album: Get The Devil Out Of Me, Milk And Honey, etc. Voor wie de groep nog niet kende is dit dé ideale manier deze prachtige symfonische metal band op haar best bezig te horen.
Indien je na het beluisteren van Interlude helemaal in de ban bent van Delain, dan heb je de kans hen live te gaan bewonderen op 1 juni 2013. Samen met bands zoals Volbeat en Rammstein zullen ze daar spelen op FortaRock XL.

Tracklist
01 Breathe On Me
02 Collars & Suits