Dead Awaken - Where hope turns dripping red

Jordy Sabels    21 mei 2013

Dead Awaken is een Zweedse Death Metal band die verbazingwekkend genoeg al een tijdje meedraait in de scene. De band stortte zich in de Death Metal wereld in het jaar 2002. Het enige bandlid dat op dit moment nog overschiet van deze beginperiode is de zanger en gitarist Jörgen Kirstensen. Zoals enkele grote bands uit de jaren zeventig en tachtig, waarvan de bekendste Guns N' Roses, kende deze band vele wissels qua leden waardoor het  debuutalbum steeds uitbleef. De heilige Drievuldigheid die de band vandaag tot een hoger niveau tilt dan ooit tevoren ontstond echter pas in 2010, na het vertrek van Basgitarist Andreas “Fluff” Morén.

Anno 2013 bestaat de band uit drie oud-leden van de band ABHOTH, een Death Metal band uit de jaren 90'. Als leadzanger is het nog steeds Jörgen Kirstensen, aan de drums Mats Blückert en als bassgitarist Magnus Wall. Samen brachten deze drie heren een gehele tijd door in de studio en brachten in april, na enkele demo's de wereld in te sturen, hun eerste plaat uit met als duistere titel “Where hope turns dripping red”.

Dit album combineert oude ABHOTH invloeden met pure Death Metal en een lichte toets van Trashmuziek, een ideale combo voor elke metalliefhebber. Het album bevat enkele pareltjes waaronder het intronummer “Carnivore” dat je vanaf de eerste riff omver blaast. Gedurende het gehele album word je meegezogen in een trance waarin je bloed begint te koken en je niet anders kan dan genieten van de pure extase die de muziek je bezorgt. Gezongen wordt er niet bijster veel, zoals in de meeste Death Metal albums, maar dat is net de sterkte van nummers zoals “Envy the dead” die je meenemen in drumslagen die je hartslag doen versnellen en waar het gescream enkel maar dient als bonus. Kortom een band die zeker verder dient gevolgd te worden en die nog vaak zal wederkeren in de scene.

Carnivore
Kingdom of Damnation
Deutsches Afrika Corpse