X-Pozed - Essence of Hope

Tom V    9 maart 2013

X-Pozed is een Belgische –core band gevormd in het jaar 2002. Naar eigen zeggen proberen ze met hun 5 bandleden een mix van metal te brengen dat schommelt tussen hardcore en deathmetal. 10 jaar na hun ontstaan brachten ze hun eerste langsspeel plaat uit. Tussenin brachten ze diverse MCD's uit.Hoewel de –core gemeenschap in Europa maar blijft borrelen en steeds nieuwe bands hun kopje boven water steken en de oude het boven water proberen te houden moet ik aangeven dat deze Vlamingen weten met wat ze bezig zijn. Essence of Hope is daat het muziekspelende resultaat van!

Al van de start merk ik een magisch geheel op tussen stem en melodie. Niet kalm, niet rustgevend maar boenk door het hart. Even doet de groep mij denken aan Unearth. Zowel vocaal als geluid zijn zeer gelijkstemmend maar daarom geen copy-paste. De band heeft het in zich om dit genre waardig te zijn en dat is wat telt. Op vocaal vlak zit het ook sterk. Een mix tussen clean en grunge zorgen ervoor dat het album niet gaat vervelen. Om even over te gaan naar het slagwerk: zeer krachtig gitaargeweld en drumgeweld zorgen ervoor dat headbangende luisteraars hun slag kunnen thuishalen. Het voelt aan alsof er een oorlog op gang getrokken wordt en de soldaten vooruit marcheren, krachtig en passievol maar o zo bloederig. Gelukkig ontdekken we hier en daar nog eens een fijne melodie die ervoor zorgt dat het wapen eens ontladen kan worden.

Conclusie: de eerste langsspeelplaat van X-Pozed mag er best wezen. Zowel muzikaal als vocaal is alles goed op elkaar ingespeeld en weten ze ons te verassen met de grunge en cleane vocals.

1. Intro
  2. Shine Bright