Foals – Holy Fire

Erik Vandamme    19 februari 2013

Foals werd opgericht in 2005 en bracht ondertussen twee pareltjes van albums uit zijnde Antidotes (2008) en Total Life Forever (2010). Door de jaren heen bouwde Foals een reputatie op die hen voornamelijk in alternatieve kringen een ruime fan base opleverden. Ook op het podium, zoals op het Dour festival enkele jaren geleden, zorgde dit voor heel bewegelijke en tot de verbeelding sprekende concerten. Zou Holy Fire, hun derde album, de ultieme stap worden naar een groot publiek toe? De verwachtingen waren alvast hoog gespannen.

Het eerste wat opvalt, is dat er aan het gekende geluid hier en daar wel wat veranderd is maar het concept is nog steeds hetzelfde gebleven. De soms zware gitaar riffs zwellen aan, en de vocale inbreng is wederom geweldig sterk te noemen. Maar Holy Fire is naar onze mening niet de plaat die hen eeuwige roem zal brengen Nu, eerlijk gezegd treuren wij daar niet om. Foals is nog steeds zichzelf gebleven, meer nog de band probeert op deze derde plaat ook wat toe te voegen aan hun gekende aanpak. Het is niet zo dat er in herhaling wordt gevallen. Dat ze blijven evolueren en durven experimenteren is een meerwaarde aan deze groep en het album. Grote commerciële successen zullen ze ook hiermee niet boeken, maar Belgische zalen als AB, Lotto Arena of Botanique zonder problemen uitverkopen moet zeker lukken.

Begrijp ons niet verkeerd, net zoals dat in het verleden het geval was, is ook Holy Fire een schijf geworden die een breed alternatieve muziek gericht publiek zal aanspreken. Niet volledig toegankelijk wil niet per se zeggen dat het zwaar om de maag ligt of zo. We houden het eerder tussen schipperen tussen beide aspecten. Net niet 'commercieel' genoeg voor de grote doorbraak, maar nog net goed in het gehoor liggende om ook een ruim pallet van luisteraars aan te spreken. Zo was Foals in het verleden en zo zijn ze nog steeds met deze Holy Fire. Zij die zaten te wachten op het ultieme meesterwerk zullen wellicht lichtjes ontgoocheld zijn, wij echter keren tevreden terug en zien uit naar wederom menig catchy klinkend live concerten

Hun optreden in AB op 15 maart is al een tijdje uitverkocht, met Holy Fire zullen ze ook weer gensters slaan, daar zijn we van overtuigd.

1. Prelude
  2. Inhaler