Dark Embrace – Dark Heavy Metal (Massacre Records/ Suburban)

Koen Asaert    24 maart 2023

Het lijdt geen twijfel dat "Dark Heavy Metal" de perfecte albumtitel is voor de nieuwe plaat van de Spaanse metalheads van Dark Embrace. Na door journalisten en fans bestempeld te zijn met verschillende stijlen als het gaat om hun muziek, is dit meer dan een albumnaam. Het is een manifest en de perfecte beschrijving van hun eigen muziekstijl.

Opener en titeltrack Dark Heavy Metal is een leuke kennismaking met de band. Dark Embrace biedt hier inderdaad de beloofd mengeling van dark metal met traditionele heavy metal. Ik ben niet meteen fan van het geforceerde strotgeluid van Oscar Rilo, maar moet toch toegeven dat dit een geweldige old-school metaltrack is. Op Never Seen The Sun klikt de zang natuurlijker. Dit nummer overtuigt door een unieke kruising van symfonische metal met thrash metal.

Personal Hell blijkt traditionele heavy metal met hier en daar een symfonisch knipoogje. Op Endless Months verwerkt de band folkritmes in een klassieke metalsong. Persoonlijk kan ik dit experiment wel smaken, maar ik denk dat vele metalheads hierbij hun bedenkingen zullen hebben. Metal Is Religion kent een neoklassieke intro. Toch lijkt dit niet op Lacrimosa, maar eerder op clichématige heavy metal. Life And Legacy is een goede rechtoe rechtaan heavy metalsong, waarbij ik me toch afvraag? of zanger Oscar Rilo niet te veel van zijn stem vergt. This Is The Rain serveert gevoelige melodieuze dark rock, die wat aan HIM doet denken Het bombastische en hoofdzakelijk instrumentale. Time Is Telling komt erg filmisch over. Eigenlijk is dit meer een intro of intermezzo, dan een volwaardig nummer. Bitter End MMXXII is een helemaal geen hoopvol einde van een goed experimenteel traditioneel metal album, maar wel een degelijke song.

“Dark Heavy Metal” van Dark Embrace is geen spek voor de bek van liefhebbers van erg moderne of extreme metal. Maar “ Dark Heavy Metal” kan het zeker bij de fans van traditiionele heavy metal .goed doen. Al is het wel zo dat Dark Embrace de grenzen van het genre probeert te verleggen, door er symfonische en folkelementen aan toe te voegen. Daardoor klinken ze net iets anders dan de meest traditionele heavy metal bands.