Atrocity – Okkult II (Massacre Records/ Suburban)

Koen Asaert    12 februari 2023

Geen III zonder II. Ter gelegenheid van de release van het nieuwe album “Okkult III” van Atrocity, dat zeer positief onthaald is door collega Filip Van Muylem, wordt ook voorganger “Okkult II” uit 2018 opnieuw uitgebracht.

Masters Of Darkness blijkt een straf death metal nummer met verstaanbare grunts en symfonische passages met koorgezang. Shadowtaker biedt thrashy doodsmetaal en vliegt er stevig in. Bloodshed And Triumph doet me, hoewel er niet in gekrijst wordt, aan de hoogdagen van Cradle Of Filth denken. Het gaat dus eerder richting black metal uit, dan dat het traditionele death metal paden bewandelt.

Spell Of Blood brengt je daarentegen terug in vertrouwde death metal sferen. Met Menschenschlachthaus bewijst Atrocity, dat death metal in he t Duits ook aanstekelijk kan zijn. Gates To Oblivion wordt ingezet door het Fullmoon Choir en Elina Siirala, die ook bij de refreinen te horen zijn. Verder is dit een rechttoe rechtaan death metal nummer. Verder is er ook nog ondersteuning vanMarc Grewen(ex-Morgoth).

Infernal Sabbath is een machtig en krachtig nummer, dat je eerder van Cradle Of Filth, dan van Atrocity verwacht. De blackened death van deze track is alleszins van hoogstaande kwaliteit. Bovendien is de grunt van Alexander Krull vele malen zwaarder, dan wat Danni Filth vocaal produceer. All Men Must Die serveert symfonische death metal voor fijnproevers van het genre. Phantom Ghost moet hier niet voor onder doen.

Ophet thrashy Devil’s Covenant biedt LG Petrov (Entombed A.D.) vocale ondersteuning, wat een zeker underground gevoel aan deze death metal track verleent. Met het brutale The Golden Dawn maakt Atrocity de cirkel van occult doodsmetaal rond.

Atrocity brengt op “Okkult II” krachtige zwartgeblakerde death metal, met veel mooie symfonische passages, in een ijzersterke productie. Als je de nieuwe “Okkult III” van Atrocity wilt aanschaffen, kun je misschien ook best meteen “Okkult II” erbij kopen, mocht je deze nog niet in je verzameling hebben.

Website / Facebook / Instagram