The Cruel Intentions – Venomous Anonymous (Indie Recordings/ Suburban)

Koen Asaert    5 november 2022

De Zweeds/Noorse band The Cruel Intentions rond zanger Lizzy DeVine kent een stijgende populariteit en kan indrukwekkende streamingcijfers voorleggen. De band wordt vaak vergeleken met Guns ‘N’ Roses, Hanoi Rocks en Mötley Crüe en brengt met “Venomous Anonymous” zijn tweede album uit.

Met Reapercussion kent het album een geweldige opener. Het nummer is uiterst catchy en ligt in de lijn van hardrock, glam metal en sleazerock. Titelsong Venomous Anonymous werpt een vette knipoog naar de jaren 80 en valt op door zijn meeslepende ‘nananana’ samenzang. Sunrise Over Sunset serveert feestelijke hardrock, die duidelijk beïnvloed is door Mötley Crüe en consoorten. De hardrock party wordt verdergezet met het uitstekende Casket Case. Het hevige Kerosene zorgt voor muzikaal vuurwerk.

Salt I Ditt Sår is een in het Noors of Zweeds gezongen passionele hardrocksong met een zekere tristesse en wijkt af van de harde partyrock van de vorige nummers. Na dit gevoelig moment, wordt de party weer op gang geschoten met Final Deathroll. Na al dat gefeest in het weekend , sta je de maandag op met een kater. Met Goddamn Monday proberen The Cruel Intentions een positieve wending te geven aan dat maandagse katergevoel. Als je let op de tekst van Bad Vibes, merk je dat dit een verre van positief nummer is, maar de band slaagt er toch in om die miserie opbeurend te laten klinken. Chemical Vacation is ondanks of misschien net dankzij de simpele lyrics een echte oorworm. Onmogelijk om niet mee te zingen. City Of Lice mag dan wel een zekere boosheid herbergen, toch komt ook deze afsluiter over als een echt partynummer.

The Cruel Intentions zijn hard op weg om één van de belangrijkste vertegenwoordigers te worden van de hedendaags hardrock/glam metal/sleazerock revival beweging. “Venomous Anonymous” haalt onbeschaamd de moster bij de populaire hardrockgroepen uit de jaren 80 en staat garant voor een wild rock ‘n’ roll feestje.

Facebook / Bandcamp / Instagram