Sovjet War – Psychopuppets (Tracks &Traces)

Koen Asaert    4 november 2022

“Psychopuppets”is de nieuwe release van de legendarische Belgische post-punk band Sovjet War op Tracks &Traces, een zusterlabel van Starman Records. Eén kant bevat archief en live materiaal uit de vroege jaren 80, terwijl de andere kant nieuw materiaal biedt.

Ik begin met de kant met het nieuw materiaal. Op The Reveiver hoor ik een jaren 80 geluid, dat weer volledig in is. Het nummer balanceert op het randje tussen punk en post-punk. Ruins blijkt erg dansbare (post-)punk. Dit nieuw nummer, had evengoed in de jaren 80 zijn opgenomen. The Fall brengt catchy punkrock die het zowel bij veteranen als jonkies goed kan doen. Killer blijkt een intrigerend donker dansbaar punknummer. Het feestje gaat verder met de hoogwaardige punkosong Deaf Death Story. All Systems Go doet me denken aan Ramones. The Nuthouse (version 2021) is een opgefriste versie van het nummer ‘The Nuthouse’ dat verscheen op de verzamel LP “No Big Business 2”.

Tijd om aan het oude materiaal te beginnen. Full Control (demo 1982) weerspiegelt het alternatief geluid van de vroege jaren 80 en schippert tussen punkrock en post-punk. De punksong State Police (demo 1981) kent een wat rommelig gedempt geluid. Dat doet misschien wat onwennig aan de oren van de jonge luisteraars, maar bij de oudjes zal dit zeker een nostalgisch gevoel teweeg brengen. Het begin van Guns For Fun (Live at Lido 1983) doet me aan Joy Division denken, terwijl de rest van de song eerder de richting van Red Zebra uit gaat. Robot Nr One (Live at Lido 1983) is een eenvoudig maar meeslepend nummer. Hetzelfde kan gezegd worden van Private Eye (Live at Lido 1983). Simpel, maar het krijgt het publiek wel aan het bewegen. Op Carious Capitol (Live at Lido 1983) zal er ook wel veel gepogood zijn. Commercial Business (demo 1982) tenslotte geeft er nog eens een goede lap op en zorgt bij gebrek aan pogoruimte voor de nodige nekgymnastiek.

Conclusie;
De nieuwe songs op “Psychopuppets” klinken alsof ze in het begin van de jaren 80 of zelfs aan het einde van de jaren 70 gemaakt zijn, terwijl de oude songs effectief vroege jaren 80 materiaal zijn. Het nostalgisch (Post-)punkgeluid is weer in bij jongere generaties en van Sovjet War kunnen ze nog veel leren. Hopelijk krijgt Sovjet War nu de waardering die ze eigenlijk al in die vroege tachtiger jaren verdienden.

Deze uitstekende plaat van Sovjet War kun je o.a. bij de Tracks & Traces webshop www.cluster-park.com en op de bandcamppagina van de band bestellen.

Website / Facebook / Bandcamp