Electric Callboy – Tekkno (Century Media)

Koen Asaert    3 november 2022

Toen ze nog Eskimo Callboy heten, voorzag ik al dat deze Duitsers het met hun electronicore nog zeer verder zouden schoppen. Ik zag ze live aan het werk op Alcatraz Festival waar ze met hun heerlijke crossover veel stof deden opwaaien. Het viel me ook op dat hun fanbase veel jongeren bevat.

Pump it schiet het album op gang met een catchy combinatie van technotonen en zware gitaren. De intro heeft wel wat weg van de bagger die ze op festivals als Tomorrowland spelen. Gelukkig tonen de kerels van Electric Callboy dat ze ballen aan het lijf hebben en niet bang zijn van een brok stevige metal. We Got The Moves klinkt als Slipknot op een technotrip. Fuckboi feat. Conquer Divideblijkt erg poppy. De vrouwelijke vocale versterking doet wat aan Katy Perry denken. Ware het niet voor de titel en de teksten, zou dit perfect passen in de programmering van radiozenders als MNM en Q Music. Spaceman feat. Finchis misschien veel te hard voor de gevoelige oortjes van de MNM- en Q Music luisteraars, maar kan zeker een grote hit worden. Ook is dit één van de weinige keren dat ik Duitstalige rap kan appreciëren. Dit zal er bij het jonge volkje als zoete broodjes in gaan.

Mindreader kent een geweldig begin en zal de nu-metal- en metalcorefans ondanks de toegevoegde elektronische klanken zeker charmeren. Arrow Of Love heeft een ideale hard/zacht balans en is weeral perfect gezongen door Nico Sallach. Met Parasite gaat Electric Callboy meer de electrotoer op. Toch blijven er nog genoeg nu-metal en metalcore elementen aanwezig. Tekkno Train is een scholvoorbeeld van electronicore en blijkt ondanks de titel toch niet al te veel als techno klinken. Het Duitstalige Hurrikan is een vette knipoog naar de Duitse ‘Volksmusik’; wat men bij ons ‘schlager’ noemt. Deze veel te korte song begint veelbelovend , maar komt abrupt tot een voortijdig einde. Hopelijk krijgt het nummer nog een langere herwerking. Het met eurodance geïnjecteerde Neon is het meest sentimentele nummer van dit album.

Century Media hebben met Electric Callboy een dikke vis gevangen, die hen geen windeieren zal opleveren. In Duitsland is deze electronicore band al megagroot. Europa en Australië zullen weldra volgen. “Tekkno” is echt een aanstekelijk album vol (potentiële) hits. Een gruwel voor de conservatieve metalhead, maar een absolute aanrader voor de openminded muziekliefhebber.

Website / Facebook / Instagram