Lords of Acid – Beyond Booze (Metropolis Records/ Suburban)

Koen Asaert    28 mei 2022

De opgewonden, wulpse, extatische mix van techno/acid/house/industrial van het Belgische Lords of Acid verheerlijkt al tientallen jaren de pure geneugten van drugs, hedonisme en allerlei vormen van positiviteit voor seks.

“Beyond Booze” is een beat-gedreven verzameling van de beste nummers van de band, van de debuutsingle "I Sit On Acid" tot "Pussy", "Rough Sex" en meer, geremixt door een hele reeks artiesten, bandleden en medewerkers.

I Sit on Acid (Insider is Inside Mix) is een geslaagde zware industriële techno remix van Lords Of Acid’s bekende nummer. The Crablouse (Ludo’s It’s Here to Stay Mix) blijkt een funky electroremix. Natuurlijk spelen de ondeugende vocal samples van Jade 4U een belangrijke rol in het succes van deze mix. Rubber Doll (Back Off! The Bitch is Mine!) begint als heel slechte techno. Gelukkig herpakt men zich met een elektronisch geluid dat men in de EBM/dark electro/industrial scene ook wel kan smaken. Scrood Bi U (Hush’s Scroo All Y’all Mix) kan me aanvankelijk dankzij het zware industrial geluid charmeren, tot er middenin een of andere rapper meent zijn ding te moeten doen. In The Power is Mine (In Your Hand Mix) wordt de muziek van James Brown in de mixer gedraaid samens met stukjes van Lords Of Acid. Hell Does Exist houdt het midden tussen EBM en aggrotech. Do What YouWanna Do (DO’s Pain & Pleasure Mix) moet het dan weer hebben van primitieve technoklanken. Pussy (We Want Some Mix) telt te veel vocal samples die niets met het nummer te maken te hebben en die het nummer verneuken. Rough Sex (Beltran Whip Mix) heeft een zeker 2Unlimited gehalte. Sex Cam Girl (Need to Have Sex Right Now! Mix) brengt pompende techno aangevuld met sporadisch scheurende gitaren en natuurlijk de stem van Nikkie Van Lierop (a.k.a. Jade 4U and Darling Nikkie). Am I Sexy (Yes Mistress Nikkie, May I Have Another Mix) waagt zich zowaar aan een soort van humpapa-techno aangevuld met surfrock. I Must Increase My Bust (The Lords Like ‘Em Large Mix) brengt je terug naar de techno van de jaren 90, met hier en daar een orgiastisch gitaarintermezzo. De eerste minuut van Gimmie Gimmie (Erhan’s the One Mix) mag je schrappen wegens hersenloos gestomp. Daarna wordt het gelukkig beter. Lover Boy Lover Girl (Beat Me Up Mix) trakteert op inhoudsloze drum’n’bass achtige beats en mag je wat mij betreft gerust overslaan. De industrial (rock) van Ma Fille De Joy (Hey Ho! Let’s Go Mix) daarentegen moet je zeker beluisteren

Ook al wordt “Beyond Booze” uitgegeven door Metropolis Records, toch is dit remixalbum van Lords Of Acid eerder een pure technoplaat dan een dark electro/EBM/Industrial schijf Ik ben geen fan van platte commerciële techno Maar gelukkig blijft de technomuziek op dit album meestal alternatief en wulps genoeg om te blijven boeien. Het is overigens al heel lang geleden dat ik Lords Of Acid live gezien heb. Dus organisatoren misschien is dit het moment om  Lords Of Acid te boeken.