Oscar and the Wolf - What A Time To Be Alive (PIAS)

Van Muylem    23 mei 2022

Oscar and the Wolf is of was hot in Belgium! Tierende grieten, een speciaal imago (Bowie achterna). Af en toe dacht ik wel dat er iets in zat. Vandaag mag ik deze korte EP reviewen. Live zullen we dit ook wel nog is horen op Pukkelpop of in het Sportpaleis van Antwerpen.

Donnie’s Dream kreeg vorm na het herbekijken van de Donnie Darko film. Een film die ik zelf ooit gezien heb. Het is een sentimenteel nummer, met een zekere fond. Zeker niet slecht om mee te beginnen. De muziek spreekt wel een beetje het negatieve sfeertje van de tekst tegen, maar dan wel vaker voor. Dancing Machine heb ik al eerder mogen aanhoren en is van het genre dat best wel een tijdje blijft plakken. Het is een mooie ode aan zijn muze en brengt terwijl iedereen aan het dansen. Call me when you leave gaat iets trager, een beetje alsof iemand wat weed heeft zitten roken en toevallig in de studio was. Nuja: de tekst gaat over een driehoeksverhouding waarbij jij de verliezer bent, zegt me niets. Niet meteen mijn ding dus.Something In The Air gaat over de connectie tussen twee mensen waar alles nog moet beginnen, net voor de prille liefde dus. Ik had hier toch iets meer spanning verwacht en iets meer sensualiteit. Het tempo is net niet hoog genoeg en het nummer is net niet dansbaar genoeg om het geloofwaardig te laten klinken. Jammer, want het voelt aan als een gemiste kans. What A Time To Be Alive gaat de Bee Gees achterna, maar daarvoor is het nummer net niet disco genoeg en is het tempo ook veel te traag.

Twee op vijf, zoveel punten geef ik ervoor! Anders gezegd: twee van de vijf nummers zijn de moeite waard, de rest voelt aan als opvulling. Op school was dit dus een buis. Een artiest heeft vaak maar 1 hit nodig en daarmee is het beste gezegd over deze EP. Mij heeft Max voorlopig nog niet helemaal kunnen overtuigen. Iets meer afwisseling en af en toe iets ruiger zou leuker zijn. Als hij zich aan David Bowie wil afspiegelen heeft hij nog vele watertjes te doorspartelen en moet hij ook af en toe bijna verdrinken om weer te snappen waar hij mee bezig is. Be yourself in Darkness, weet je wel?

LIVE
21.08.22 Pukkelpop headliner, Kiewit
12.11.22 Sportpaleis, Antwerp