Corpus Christii – The Bitter End of Old (Immortal Frost Productions)

Koen Asaert    15 mei 2022

“The Bitter End Of Old” is het negende album van de Portugese black metal band Corpus Christii. Het promopraatje vermeldt dat het woord van Satan verspreiden en de wereld kwellen hun hoofddoelen zijn.

Dat klinkt erg clichématig en ik verwacht me al aan zeer traditionele black metal, van een band die vooral ‘true’ en ‘kvlt’ wil zijn. Maar het valt me bij het beluisteren al vlug op, dat dit een modern en erg origineel black metal album is.

Amargura is een mooie melodieuze, door de wind gegeselde, veelbelovende intro. Het vormt een interessante aanloop naar The Predominance, dat een meer dan degelijke black metalsong blijkt. De vocalist beschikt over een verstaanbaar en gevarieerd strotgeluid. De opbouw is enigszins eigenzinnig, zonder afbreuk te doen aan het zwartmetalen karakter. Deze kerels weten een black metal compositie boeiend te houden. Ik zou zelfs zover durven gaan, om dit nummer ‘catchy’ te noemen. Unearthly Forgotten Memory schiet brutaal en onheilspellend uit de startblokken. Ook hier waagt de band zich aan lekkere tempowissellingen, waardoor het geheel interessant blijft. Fragmented Chaos Disharmony kent een rockig begin en behoort duidelijk tot het betere black ‘n’ roll werk. Op From Here To Nothing krijgen de drumvellen het hard te verduren. Het zwarte metaal wordt geïnjecteerd met een dosis occulte heavy metal, wat weer een impressionant muzikaal werkstuk oplevert. Behind the Shadow vangt erg black ‘n’ roll aan, maar evolueert naar originele ‘swingende’ black metal. To the End, to the Void brengt een grimlach op het gecorpsepainte gezicht, want dit is echt een grootse black metal nummer, en dat zelfs open-minded metalfans, die hun metaal normaal niet zo zwart gebakken lusten, zou kunnen bevallen. Corpus Christii gaan op hun elan verder met het voortreffelijke For I am All. Waarbij ik weer eens onder de indruk ben van de gevarieerde stemtechnieken van de zanger. Heinous is het laatste nummer van dit indrukwekkend album. Het kent een aan neofolk grenzend begin, maar slaat snel over naar superbe black metal.

Corpus Christii levert met “The Bitter End Of Old” een uitstekend, gevarieerd en erg groovy black metal schijf af. Bovendien ben ik erg onder de indruk van de zang. De band timmert al lang aan de weg, wat hun talrijke optredens overal in Europa opleverde. Maar met dit negende album plaatsen ze zich op een hoger niveau en verdienen ze een plek op grotere festivals wereldwijd.

Je kunt dit impressionant album hier kopen: Corpus Christii (lnk.

Facebook / Bandcamp / Instagram