De Toegift - En ik kon alles zien (Snowstar Records)

Koen Asaert    4 april 2022

De Toegift brengt hun debuut EP “En ik kon alles zien” uit, met hierop naast de eerder uitgekomen singles 'Nollestrand' en 'Zo waren de dagen' ook twee nieuwe nummers.

Met “En ik kon alles zien” brengt De Toegift zijn eerste kortspeelplaat naar buiten. Hiermee wordt het eerste hoofdstuk ingeleid van een groter verhaal: onze protagonist raakt verzeild in een imaginair café en verzinkt in zijn verleden. Wat volgt is een muzikale reis langs herinneringen, waanbeelden en hersenspinsels.

Het nummer De Toegift brengt zwalpende poëzie begeleid door spaarzame muzek in die al dan niet ingebeelde kroeg. Zo waren de dagen stort zichzelf in een wereld waarin de dagen traag zijn en als grote wolken boven ons hangen. Het bezingt de wens naar simpelheid en een voorzichtige hoop op verandering. “Het lied en de bijhorende video is opgedragen aan alle mijmeraars die zich terugtrekken in hun hoofd en zo via hun eigen verbeelding een zorgeloze wereld vormen. Geschreven in een tijd van collectieve stilstand, gaan dagdromen naadloos over in realiteit, in de vorm van een collage waarin flarden van onbestemd archiefmateriaal hun eigen verhaal weten te vertellen. De details van een dag spelen in deze videoclip de hoofdrol, alles wat onbelangrijk is blijkt onmisbaar en van een enorme schoonheid te zijn.” Aldus zanger Maxim.

Nollestrand is het eerste liedje dat zanger Maxim schreef in de eigen taal. Het geeft vorm aan een levendige en intieme jeugdherinnering waarin hij als driejarig jongetje naar Zeeland verhuisde met zijn ouders en oudere broer. ‘Nollestrand’ brengt een eerbetoon aan die weidse vlakte, de machtige zee en het monumentale windorgel die samen het symbool vormen van zijn afkomst. De muziek probeert op zijn eigen manier het ritme van de zee te vangen en de warmte van een nazomerse dag aan zee. De Toegift wordt hierbij versterkt door de Zeeuwse Franklin Schieman (saxofoon) en Hester Julia Voddé (viool). De video voor ‘Nollestrand’ probeert in zijn gestileerde vorm Maxim’s Nollestrand te vangen. Trage zwart-wit beelden van zandvlaktes en een zonovergoten zee zorgen enerzijds voor vervreemding, maar wekken tegelijkertijd een gevoel van verlangen op. Via de spiegel toont de plek zichzelf indirect, als een herinnering waar men moeilijk grip op krijgt. En in Ze zwaait worden herinneringen in twijfel getrokken en vervolgens met een hoopvolle lijfspreuk in evenwicht gebracht.

De Toegift combineert de werelden van eigentaalse poëzie en de hedendaagse indiemuziek tot datgene wat ze het liefst zelf maken: Nederlandstalige indie met invloeden uit jazz. Altijd op zoek naar experiment, authenticiteit en het perfecte lied, speelt de Zeeuwse band met thema’s over tijd en nostalgie.

“En ik kon alles zien” is te beluisteren op de gebruikelijke platformen en te koop in de Snowstar  webshop.

Facebook / Instagram