Vanaheim – Een Verloren Verhaal (Eigen beheer)

Koen Asaert    26 maart 2022

Na hun succesvolle EP "The House Spirit" presenteert Vanaheim hun gloednieuwe, sprookjesachtige debuutalbum "Een Verloren Verhaal". Een Nederlandstalig conceptalbum waarin de mensheid en de krachten van de natuur tegenover elkaar staan. Binnen een eeuwigdurende oorlog doen zij samen de aarde beven.

Naïef, roekeloos en egoïstisch, nemen de mensen van het dorp veel meer dan ze nodig hebben... Misschien wel te veel... Na lang genoeg te hebben toegekeken, komt Moeder Aarde tussenbeide en wekt haar oude reuzen uit een diepe winterslaap. Zo diep dat ze bemost en overwoekerd zijn geraakt. Ze zijn al eeuwen verdwenen, maar nu komen ze weer tot leven. Stap in hun verloren verhaal en hoor wat zij ooit hoorden.

Vanaheim (Oud Noors) is het rijk van de Vanir, de vruchtbaarheidsgoden. In de Germaanse mythologie is Vanaheim één van de negen werelden. I

In 2017 bracht Vanaheim hun eerste muziek uit op hun EP "The House Spirit". De EP gaf hen de kans om te experimenteren met de mix tussen folk instrumenten en combinaties uit andere metal genres. Dit resulteerde in de energieke pagan-metal sound die ze tot nu toe, op vele podia hebben laten horen. Na de release van "The House Spirit" spraken Zino van Leerdam (zang en orkestratie), Bram Trommelen (drums), Michael van Eck (gitaar) en Mike Seidel (bas) uitbundig over hoe het volgende album aangepakt zou gaan worden. Een lang en interessant schrijfproces werd in gang gezet met “Een Verloren Verhaal” als resultaat.

Het album schiet met Uit Steen Geslagen indrukwekkend uit de startblokken. De stijl is duidelijk folk metal met death metal elementen zoals we die kennen van Eluveitie, Ithilien, e.a. Al hoor ik op dit nummer ook heel wat symfonische metalelementen. Vanaheim werkte voor dit album samen met Joost van den Broeck, die bekend is van zijn werk met o.a. Epica, Powerwolf, Blind Guardian, Ayreon, Mayan, Ex-Libris en After Forever. Het rijke, folky, orkestrale werk in combinatie met de heavy metal laag dat Vanaheim zo uniek maakt is dan ook mede aan hem te denken. Bovendien was de mastering in handen van niemand minder dan Mika Jussila van de Finnvox Studios in Heksinki, die reeds werkte met bands als Nightwish, Finntroll, Ensiferum, Moonsorrow, Turisas en Amorphis. U begrijpt dus dat het geluid niets anders dan impressionant kan zijn. Het strotgeluid van Zino van Leerdam zal wellicht niet iedereen bekoren, maar het blijft buiten kijf dat hij over een uiterst sterke stem beschikt.

Onbevangen blijkt al net zo’n overtuigende song. Sessiemuzikante Creia Wraith en violiste Rikke Linssen waken met respectievelijk fluit en viool over het folkkarakter en zorgen dat de song niet te veel overhelt naar symfonische power metal. Bovendien tekent sessiemuzikante Sandra Schmit voor een mooie cello outro. Rusteloos kent een country-achtige intro en levert een puur instrumentale folk intermezzo. Het erg symfonische Reuzenspraak gaat over een meisje dat wordt voorgelezen door haar vader voor ze gaat slapen. Hij leest voor uit een fascinerend boek. Want het draagt een betovering mee, die ervoor zorgt dat het meisje het huis verlaat, om 's nachts voor te lezen aan reuzen in het bos. Haar vader ontdekt dat ze 's nachts is vertrokken en wanhopig op zoek naar zijn dochter. Hij keert terug na een lange zoektocht. Tot zijn verbazing, ligt zijn dochter de volgende ochtend weer in bed. Was het dan een droom? Of toch niet?

Verloren is een akoestische folksong met verrassend pakkende cleane zang door Zino van Leerdam en naar het eind toe ook wat bevallige backing vocals door Creia Wraith. Gevallen In De Nacht biedt dan weer de gebruikelijke symfonische folk metal met afwisselend brutale en cleane zang. Gastzangers Micky Huijsmans en Martin Boe zorgen op dit nummer voor geweldige vrouwelijke en mannelijke koorpartijen.

Daarnaast krijgen we nog de zogenaamde ‘Folkestral’ versies van ‘Uit Steen Geslagen’, ‘Onbevangen’, ‘Reuzenspraak’ en ‘Gevallen In De Nacht’. Deze 4 songs werden uitgekleed, ontdaan van alle stoere metalelementen inclusief de lead vocals, en getransformeerd tot pure sprookjesachtige symfonische folksongs.

Vanaheim brengt op eeen “verloren verhaal” uitstekende symfonische folkmetal composities met een geweldig geluid. Dit is onder andere te danken aan de medewerking van topproducers. Het verwondert me dan ook, dat Vanaheim “Een Verloren Verhaal” in eigen beheer uitgeeft. Want wat een sterk album is dit! Als de wereld een beetje rechtvaardig in elkaar zit komt weldra een label aankloppen om dit album onder hun vleugels te heruitbrengen. Tot die tijd kun je dit prachtalbum bestellen op hun bandcamppagina.