Glowsun - Eternal Season

Erik Vandamme    8 november 2012

Glowsun uit het Franse Lille bestaat al sinds 1997 maar brachten pas in 2008 een eerste cd op de markt na jaren van demo's en personeelswisselingen The Sundering. Met hun tweede album Eternal Season blijven ze die stonerrock met psychedelisch kantje trouw.

Al bij het bekijken van de heel integrerende cd  hoes besef je welke kant het heen zal gaan. Het voelt al bij het zien ervan psychedelisch aan, maar toch is dat niet wat het meest boven drijft bij het beluisteren van dit album. Nee, bij deze Eternal Season zijn het vooral de typische stoner klanken die het meest primeren, in de geest van bands als Kyuss of Monster Magnet om maar twee voorbeelden te geven.

Bij de eerste twee songs Death’s Face en Dragon Witch lijkt het dan nog  eerder de psychedelica weg op  te gaan. Lost Souls klinkt dan weer meer stonerrock, vooral naar het einde toe waar de gitaren net iets dieper beginnen te snijden en de drums strakker klinken.

Bij Reverse , mijn persoonlijke favoriet op deze schijf, lijken de gitaar riffs nog  meer de bovenhand te nemen en krijgen we ook een heel diepe vocale inbreng. Het zorgt voor een welgekome variatie tussen de instrumentale songs. Deze song doet je lekker headbangen en blijft toch het psychedelisch gevoel een beetje behouden. Daarom alleen al is dit een hoogvlieger voor dit album

De lijn wordt verder doorgetrokken op de rest van het album, de gitaar lijkt zelfs meer en meer een hoofdrol te gaan spelen in het geheel. En naarmate het album vordert wordt de muur van geluid ook hoger opgetrokken. Vervelen doet het geen moment, en daar draait het toch om bij het beluisteren van een plaat dacht ik zo? In het spoor van eerder genoemde Stoner rockers misstaat deze Glowsun zeker niet en ze leveren dan ook een pareltje van een schijf af.

Enige punt van kritiek is dat het allemaal niet vernieuwd meer is, maar vertel me eens welke bands dat wel zijn in het genre? Het is moeilijk uit de sporen te treden van de grote voorbeelden en 'net iets anders ' te doen. Maar iets goeds doen met het genre dat je brengt kan wel, en daar slagen ze met dit album volledig in. De globale stonerrock fan zal zeker zijn gading vinden in deze Eternal Season waar de psychedelische kant wel aanwezig is, maar niet de hoofdrol speelt.

1. Death’s Face
  2. Dragon Witch
  3. Lost Soul