Tokyo Blade – Fury (Dissonance Productions/ Suburban)

Koen Asaert    14 maart 2022

“Fury” is het nieuwe album van de Britse metallegende Tokyo Blade. De band staat bekend voor melodieuze metal en de indrukwekkende zang van Alan Marsh. Tokyo Blade, opgericht in 1982, werd aanvankelijk beschouwd als deel van de NWOBHM-scene, maar ontgroeide dit label al snel. Inmiddels is het 12 studio-albums en vijf EP’s later

Met Man In A Box schiet Tokyo Blade met volle enthousiasme uit de startblokken, met een geluid, dat je naar de jaren 80 teleporteert. Blood Red Night blijkt heerlijke hardrock. I Am Unbroken mag dan niet erg origineel klinken, maar het is wel een superaanstekelijk heavy metal nummer. Ik krijg zowaar zin om mee te zingen. Disposible Me is niet zo’n spontane meezinger, maar nodigt wel uit tot het betere wijdbeense luchtgitaarwerk.

Eyes Wired Shut is minder meeslepend, maar wel een prima old-school metalsong. Na een impressionante intro, neemt Cold Light Of Day je mee op een nostalgische metaltrip. Op We Fall Down tonen deze oudjes dat ze nog steeds rocken. Heart of Darkness klinkt allerminst belegen, ook al is dit erg traditionele heavy metal. Kill Me ‘Till I’m Dead zet de 80ies metal party verder. Draai het volume op en zing mee! Life Leaves A Scar trakteert de luisteraar nog maal eens op heavy metal van de hoogste kwaliteit.

Message On the Wall is nog zo’n sterk nummer waarop gitaristen John Wiggins en Andy Boulton, bassist Andy Wrighton, drummer Steve Pierce en natuurlijk ook zanger Alan Marsh wederom schitteren. Op Nailbomb mag de ganse band de backing vocals verzorgen, waardoor de song nog meer tot zijn rechtkomt. Rhythm Of The Gun geeft echt zin in dansen en verdient een plaatsje op elke heavy metal/hard rock playlist. Static lijkt op een mix van klassieke heavy metal en modernere stadionrock à la Nickelback en Alter Bridge. When The Bullets Fly, doet me vreemd genoeg aan Europe denken en sluit dit schitterend album af

Conclusie
Tokyo Blade pakt op “Fury” uit met lekkere ouderwetse heavy metal in een moderne productie. De composities zitten zeer goed in elkaar en zijn erg herkenbaar. Bovendien bezit Tokyo Blade met Alan Marsh een uitstekende zanger. Was dit album in de jaren 80 uitgekomen, dan zou het meerdere hits gescoord hebben. “Fury” telt maar liefst 15 volwaardige en kwalitatief hoogstaande songs. Het loont dus zeker de moeite om dit album aan te kopen.