DIVISION:DARK – Prophecy (Drakkar Entertainment/ Suburban)

Koen Asaert    13 maart 2022

Op dit debuutalbum neemt DIVISION:DARK je mee op een bombastische rit door industriële metal verrijkt met epische melodieën en toch donkerste, sombere en zware geluiden. Zowel vanuit muzikaal als tekstueel perspectief markeert het album de eerste fase van DIVISION:DARK 's "Prophecy". Die dag des oordeels zal spoedig komen.

De gastenlijst op deze apocalyptische reis en letterlijk op elk nummer leest indrukwekkend, zeker voor een debuutalbum, aangezien DIVISION:DARK zal worden vergezeld door topmuzikanten zoals Vicky Psarakis , Anneke van Giersbergen , Lex (Megaherz), Blutengel's Chris Pohl , Anna Murphy van Eluveitie en nog veel meer! Maak je klaar voor de openbaring, want de dag des oordeels staat op het punt te komen; toch is de reis van DIVISION:DARK net begonnen...

Eve (feat. Isra Ramos) komt al direct origineel uit de hoek, met sentimentele Spaanse zang. Het doet wat denken aan Mono Inc., wat ritme en spel betreft. Stärker Als Gott (feat. Anna Lux & Eric Fish) klinkt zeer catchy. Eric Fish kennen we als zanger van de Mittelalterrockband Subway To Sally. Zijn onmiskenbare stem staat voor altijd in verbinding met het Mittelalterrock-genre en ook hier klinkt de song erg folky. Maar dan een soort folkmetal waarbij alle middeleeuwse instrumenten door keyboards vervangen zijn en je een retrofuturistisch resultaat krijgt. Twisted Game wordt ingezongen door Vicky Psarakis die je misschien kent van The Agonist en Sicksense. De dame beschikt over een geweldige stem die varieert tussen schone zang en grunts. Daarop volgt Bevor Wir Wieder Asche Sind (feat. Lex). Lex is de zanger van Neue Deutsche Härte/ industrial metal band Megaherz. Het lijkt dan ook een perfect huwelijk tussen Lex en de industrial metal band DIVISION:DARK. Toch blijkt dit geen typisch Megaherz-achtig nummer. Want de muziek op deze track lijkt eerder op die van Deathstars. (They're All) Hypocrites (feat. Chris Pohl) volgt. En wie Chris Pohl en industrial metal zegt, denkt eerst aan Terminal Choice. Toch zou je een nummer als dit eerder op een album van Blutengel, de hoofdband van Chris Pohl verwachten. Sebastian "Seeb" Levermann staat meestal achter de microfoon bij Orden Ogan. Op Division:Dark(feat. Seeb) wordt industrial metal met traditionele heavy metal gecombineerd, wat – als ik zo stout mag zijn, om dit te schrijven – het beste Orden Ogan nummer ooit oplevert.

Der Letzte Tanz (feat. Dino Serci & Otto Dix) is mij wat te zeemzoetig. Dino Serci zingt in het Duits en Otto Dix in het Russisch. Met industrial metal of metal ûberhaupt heeft dit niets te maken. Wel een aanrader voor wie van senitimentele piano ballads houdt. Still Meinen Durst (feat. Frank Herzig / Schattenmann) is een super Neue Deutsche Härte 2.0 nummer, dat ook op een regulier Schattenmann album niet zou misstaan. Schattenmann heerst en mit dit nmmer is het niet anders.

Mag je seamenwerken met Scarlet Dorn, dan kan er enkel een goed nummer op volgen. Zo ook met The Art In Artificial (feat. Scarlet Dorn). En het resltaat staat ook niet veraf van de Scarlet Dorn sound. Destination(feat. Steffi Stuber) pakt uit met een sterke the Voice Germany kandidate. Je hoeft je niet te schamen als je nog nooit van Steffi Stuber gehoord hebt, want kennelijk staat ze pas aan het begin van een veelbelovende muzikale carrière. Een goede band , gecombineerd met een goede zangeres levert meestal een geheel op dat meer is dan de som van de delen. Toch blijkt het hier niet het geval. Om Promise (feat. Saeko & Seraina Telli) volledig te begrijpen moet je al een beetje Japans kennen. Gelukkig zijn de meeste lyrics in het Engels. Maar anderzijds haalt dit wel het exotische uit deze sterke song. Het voelt wag onwennig om Anna Murphy bovenop een dergelijke industrial metal sound te horen zingen. Dit staat immers ver wag van folkmetal. Toch zou ik Bound Together (feat.Anna Murphy) een meer dan geslaagd experiment noemen. Wrong (feat. Anneke van Giersbergen) tenslotte biedt erg progressive industrial rock met een knipoog naar de hoogdagen van The Gathering.

Met hun debuutalbum “Prophecy”, zet DIVISION:DARK nieuwe standaarden in het industrial metal genre. Diversiteit wordt benadrukt. De twaalf nummers op het album zijn opgenomen met niet minder dan 14 verschillende zangers uit de metal en dark scene. De eer wordt gegeven aan onder andere Anneke Van Giersbergen, Anna Murphy (ex-Eluveitie) Seeb (Orden Ogan), Vicky Psarakis (The Agonist), Chris Pohl (Blutengel), Eric Fish (Subway to Sally), Frank Herzig (Schattenmann) en Lex (Megaherz). Anderzijds kun je ook stellen, dat door de grote variatie en de veelvoud aan vocalisten, dit eerder overkomt als een zeer interessant verzamelalbum met verschillende acts, dan als een echt bandalbum. Hoe dan ook, loont het om dit album in huis te halen.