E-L-R - Vexier (Prophecy/ Suburban)

Koen Asaert    12 maart 2022

E-L-R's hypnotiserende frasen die voortdurend gevarieerd en verwrongen zijn in herhalende loops doen denken aan sjamanistische rituelen doordrenkt met psychedelische kleuren. Het trio weeft met ijver en doorzettingsvermogen een subtiel wandtapijt dat een labyrint vol ingewikkelde details en verborgen schatten verbeeldt.

De stijl van de Zwitsers wordt 'doomgaze' en 'post-metal' genoemd en beide termen zijn losjes van toepassing op de meanderende, downtempo doom-epics van het trio.
E-L-R lokt en verleidt de luisteraar met glimpen van diepere betekenis en de constante ontdekking van nieuwe lagen die verdere onthullen die eenmaal zijn afgepeld. "Vexier" geeft zijn geheimen niet gemakkelijk op en er zijn veel verschuivingen en wendingen verborgen in de schaduwen zoals geïmpliceerd door de titel die is afgeleid van het Latijnse woord "vexare" wat "pesten, irriteren" betekent en in het Duits betekent een 'Vexierbild' een flip-flop-afbeelding, terwijl in sommige dialecten een 'Vexier' een puzzelspel is. Al deze betekenislagen vinden een echo op dit album. Wat bij de eerste draai wordt gehoord, kan veranderen in iets anders en nieuwe sonische vormen onthullen met herhaald luisteren.

E-L-R werd in 2016 in Bern opgericht door bassiste I.R. en gitariste S.M., die beiden ook vocale taken op zich nemen. Ze werden al snel vergezeld door een andere vriend, drummer M.K., wiens emotionele en ingewikkelde stijl de perfecte match bleek te zijn. De release van hun debuutalbum "Mænad" (2019) werd door critici en fans met veel bijval begroet en leidde tot uitnodigingen om te touren met AMENRA, support voor onder andere WOLVENNEST, HANGMAN'S CHAIR en DARK BUDDHA RISING, en plaatsen op festivals zoals Up In Smoke en Prophecy Fest, terwijl een optreden op het Beyond The Redshift Festival in Londen gepland staat voor maart 2022.

Tijdens de wereldwijde live-break van 2020 en 2021 gebruikten de Alpenbewoners de tijd om hun vaardigheden voor het schrijven van liedjes aan te scherpen tot een nieuw niveau van geavanceerde precisie en om zich te concentreren op een gerichte opname van hun tweede volledige "Vexier".

Het simpele getokkel van een ritmegitaar breidt zich langzaam uit tot een steeds breder wordende galmruimte. Zachte stemmen ontstaan op de achtergrond. Een leadgitaar op een hoge noot begint wortels te rijgen door de fluwelen duisternis van openingsnummer Opiate The Sun totdat de stijgende druk een uitweg vindt en de snelgroeiende geluidsgroei in de zon barst. E-L-R schreven ‘Opiate The Sun' als laatste nummer voor “Vexier” en tot nu toe is het de meest psychedelische single van het nieuwe album. Zoals de titel al doet vermoeden, is dit stuk een eerbetoon aan de zon en haar majestueuze uitstraling. Men wil de luisteraar muzikaal verblinden in een gracieuze roes met het samenspel tussen de twee parallelle elementen water en lucht."

Three Winds schildert zenuwachtig een tafereel waarbij engelen uit de hemel zingen boven een pastoraal landschap. De muziek werkt hypnotiserend en trekt je via onzichtbare draden steeds dieper in een ander universum. Seeds is iets minder overtuigend en lijkt wat moeilijker op gang te komen Maar eenmaal eindelijk de zang wordt ingezet, krijg ik dat gevoel van betovering weer. Fleurs Of Decay zet de kosmische doomgaze trip verder. Het recept is grotendeels hetzelfde als bij de vorige nummers, maar ik blijf ervan smullen. Na de mooie vrouwelijke stemmen krijgen we op de pakkende afsluiter Forêt een mannelijke stem die declameert in sappig Zwitsers Duits.

Met het meesterlijke post-metal/doomgaze album "Vexier" zet E-L-R opnieuw een beslissende stap voorwaarts en nodigt de luisteraar uit op een avontuurlijke reis door hun fascinerende en multidimensionale muzikale kosmos.

Website / Facebook / Instagram