Sidus Atrum – Spiral Of Life (Kvlt und Kaos Productions)

Koen Asaert    12 maart 2022

Het belangrijkste idee van "Spiral Of Life" van de Oekraïnse éénvrouwsband Sidus Atrum is de voortdurende cyclus van wedergeboorten van de ziel, haar keuze voor incarnatie in een sterfelijk omhulsel, leven, dood en terugkeer naar de eeuwigheid.

Sidus Atrum werd eind 2015 in Kyiv opgericht door Yulia Lykhotvor die componist is en het enige lid van het project. Eerste album "Cold Silence" werd uitgebracht op 11 september 2019 bij Loneravn Records. Het bevatte 5 nummers van blackened death doom metal die het verhaal vertellen over innerlijke strijd en acceptatie van iemands essentie.

Na wat samenwerkingen met de death doom band Clouds, meldt Sidus Atrum zich nu terug met haar tweede album “Spiral Of Life”

Het geweldige openingsnummer Fading Light varieert van mooie dromerige passages over zwartgeblakerde death doom tot echte black metal. Met dit nummer geeft Sidus Atrum alleszins een indrukwekkend visitekaartje af. De verwachtingen voor de rest van het album zijn dan ook hooggespannen. Sea Of Life begint hoe kan het ook anders met zeegedruis. Een stem zwelt aan en de muziek evolueert als een combinatie van de nordic folk van SKÁLD en de progressive doom van Cult Of Luna. Dit maakt zowaar nog meer indruk op mij dan ‘fading light’. Bovendien denk ik, dat ook post-metal fans deze track kunnen appreciëren. Breath Of Agony kent weer zo’n verrukkelijke dromerige intro om daarna volledig los te barsten in stormachtige atmosferische black metal, om uiteindelijk te eindigen in breekbare dreampop.

Het emotionele Farewell begint droevig maar het verdriet slaat om in woede. Cleane zang maakt plaats voor grunts. En omgekeerd. In Rain Brings Your Voice (feat. Daniel Neagoe) krijgt Yulia Lykhotvor vocale versterking van Daniel Neagoe van Clouds wat een mengeling van verschillende black metal substijlen als gevolg heeft. Regression tenslotte biedt blackened doom metal van de bovenste plank.Het klinkt alsof een band als My Dying Bride of Anathema een black metal zanger(es) hebben ingehuurd.

Het Oekraïnse éénvrouwsproject Sidus Atrum brengt op “Spiral Of Life” gevarieerde betoverende blackened death doom, die zowel in de smaak zal vallen bij doom metal-, black metal- en post-metalfans. Dit is een absolute aanrader. En dat is mede te danken aan Yulia Lykhotvors indrukwekklende en veelzijdige zangstijl die zowel uit fluisterzang, chants, clean vocals als grunts bestaat.

CD's, tapes en merchandise kun je kopen via: shop | Kvlt und Kaos prod. (kvltundkaosproductions.com)