Gmurw - Discokikker (Records DK)

Van Muylem    13 maart 2022

Geert Mertens is de mens achter dit project en lanceerde eerder al zijn eerste album met de titel: Eersteling. Op deze schijft weet hij disco en New Wave te mixen tot een prettig gestoord geheel. Het doet m een beetje denken aan Arbeid Adelt!

Gezellig Samenzijn heeft een refrein die blijft hangen, terwijl de muziek een leuke 80’s synth pop ondertoon heeft. Ik denk dat veel mensen hier plezier aan kunnen beleven en wie weet eindigt dit nummer nog wel op een dansvloer. Live zie ik het ook wel potten breken. Staat van Dans is een leuke ode aan de jaren 80’ muziek en nodigt je uit om de hele nacht te dansen, tot het krieken van de dag. Discofien (br zoekt wf) gaat iets meer richting old school disco en heeft niet alleen een grappige tekst maar nodigt ook nog is uit om er op de meest gekke manier op te dansen! Live zie ik echt wel heel wat gekke bekken gedoe. Arbeid Adelt zou een mogelijk invloedssfeer kunnen zijn (genre/tekstueel). Zing gerust mee en maak plezier! We hebben ons lang genoeg opgesloten: laat ons dansen en gek doen! Topnummer en werk ook wel wat op je lachspieren en dansspieren. Aliens Waren Nooit Dichterbij blijft in dezelfde gekke en absurde teksten en dito muziek hangen. Arme Man keert terug naar de New Wave attitude en kent ook een beetje een absurde sfeer en dito tekst. De backings en de bass klinken echt wel lekker! Lange Blond Haar zou ik kunnen omschrijven als synth wave met daarbij een leuke bas en absurde tekst. Ik denk ondertussen dat de invloed wel duidelijk is. Dancing Mia is de disco wave versie van Gorky’s Mia (of zou het kunnen zijn). Disco wave zo zou ik het kunnen omschrijven. We gaan verder met Discomoefjes. Lekker knallen met je discomoefjes! Dansen maar en voel de vibe! Je gaat het vast prettig vinden! Het sprookje aangepast en omgezet naar een disco wave song: Roodkapje (vr zoekt wf). Grappig en goed! Het is een mooie omkering van het verhaal. De muziek is ook wel te pruimen! Meer new wave komt met Vrouw Als Sushi, al zit er ook wat pop/rock bij. Nutteliteiten is een moeilijke titel, maar gaat over het hebben van slechte dagen waarbij alles scheef loopt en niets lukt. Best een leuk nummer hoor met aanstekelijke muziek! Laat je nooit Meer Gaan klinkt best gek en heeft op muzikaal vlak weg van Arbeid Adelt/ 80’s New Wave. Ik hou wel van het ietwat repetitieve karakter in het nummer. Afsluiten doet onze vriend met een cover van Raymond van het Groenewoud: Meisjes! Het is een disco versie geworden met een New Wave laagje. Niet mis!

Het was een leuke/grappige trip en een fijne afwisseling! Check gerust de vorige plaat op spotify! Een warme aanrader!

Staat van dans · Gmurw (spotify.com)