Massive Ego – The New Normal (Out Of Line Music)

Koen Asaert    11 maart 2022

Deze week kwam het jammerlijke nieuws dat de Britse dark electroband Massive Ego er mee ophield. Dat kwam als een totale verrassing aangezien ze met “The New Normal” net een nieuwe EP uit hebben.

De nieuwe nummers spelen in op de sterke punten van de band van wat hun eerste album 'Beautiful Suicide' tot een favoriet bij de fans maakte. Ook bij deze nieuwe EP heersen pakkende synthpop-melodieën en donkere jaren 80-invloeden.

De line-up voor deze EP kende wat wijzigingen. Naast zanger Mark Massive en percussionist Oliver Frost merken we de terugkomst van een bekend gezicht in de vorm van Lloyd Price, die een belangrijke bijdrage leverde aan het geluid en de productie van hun eerste album op Out of Line en grootste club klik op 'Idolize You'. Een vierde nieuw lid in de vorm van Porl Young komt met een gezonde goth-popgeschiedenis achter hem als een ex-lid van de Britse gothband Rosetta Stone uit de jaren 90, en gastoptredens op nummers van The Mission, wat een gitaarelement in de Massive Ego sound brengt.

Na een lange periode van gedwongen isolatie, verwijderd van een pandemie vermoeide samenleving, uitgehongerd van elke interactie met hun mede-aardbewoners reflecteert de nieuwe EP op waar we nu staan als een soort. Dit is onze werkelijkheid. Dit is het nieuwe normaal.

In het catchy openingsnummer en enigszins controversiële eerste single You Will Comply geeft de band commentaar op de pandemische generatie en de huidige realiteit waarin de wereld zich bevindt. Het iszeker niet anti-vac zoals sommigen lijken te denken. In plaats daarvan vraagt de band dat we onthouden om vragen te stellen aan het gezag in plaats van te zwijgen uit angst om te worden bestempeld als 'aluminiumfolie hoeddragers' of te worden afgesloten door een publiek dat zich snel uitspreekt tegen degenen die zich uitspreken in de huidige cancel-cultuur. De teksten zijn dubbelzinnig om een dialoog te openen, en niet alleen te accepteren dat we onder de heerschappij van corrupte regeringen, de machtigen en wereldwijde farmaceutische bedrijven leven.

Fake Star reflecteert op een steeds veranderende nachtelijke hemel overbevolkt met Elon Musk's machines die boven onze hoofden cirkelen, en vraagt zich af of de mens zich wel bemoeien moet met het zonnestelsel, gezien onze staat van dienst hier op aarde. Massive Ego geeft in geheel eigen stijl een poppy twist aan dit donker nummer. Het eveneens tekstueel donkere Dead Eyes Black brengt het tempo terug naar de clubs en de dansvloer, waar hortende en pulserende beats de luisteraar meenemen over een eenzame weg die naar zelfvernietiging leidt. Een bekend onderwerp voor de band. Bij het nummer hoort een al even donkere en nachtmerrieachtige video geregisseerd door videokunstenaar Javier Gallego Escutia.

De gothic ondertonen en het onderwerp van The Vampires Wife met zijn aanstekelijk zuivere synth-popgeluid zal zeker een snaar raken bij de ‘donkere scene’. Het meeslepende Not Without Consequence tenslotte gaat de richting van futurepop op.

Massive Ego serveert op “The New Normal” lekker pakkende en aanstekelijke dark electro met meeslepende synthpoptonen en donkere jaren 80 invloeden. Het is dan ook dubbel zo spijtig dat ze om medische en persoonlijke redenen de handdoek in de ring moeten gooien, net nu ze zo’n sterke release uitbrengen. Hopelijk worden er toch nog wat songs uitgebracht van hun laatste studiosessies die hadden moeten leiden tot een nieuw album in 2022.