WolveSpirit – Change The World (Spirit Stone Records/ Suburban)

Koen Asaert    8 maart 2022

WolveSpirit speelt hardrock zoals het bedoeld is in termen van geluid, compositie en emotie. Met vaardige en krachtige blues invloeden en goed gedoseerde country intermezzo's.

De Duitse band heeft een Amerikaanse zangeres met een stem die de doden kan opwekken. Op drie platen en twee EP's heeft ze laten horen dat ze het in haar heeft om met alle groten uit de classic rock wereld op te treden. Hun laatste werk, “Free”, deed alle grote rockbladen versteld staan, kreeg veel aandacht van de pers, en bezorgde hen een support tour voor het grote Uriah Heep. Dit alles gebeurde zonder de hulp van een groot label of een uitgebreid marketingplan. Het werd allemaal mogelijk gemaakt door een band die een lange weg heeft afgelegd sinds zijn oprichting, die geleerd heeft om situaties altijd de baas te zijn en zelf handenvol platen te verkopen. Het is er niet makkelijker op geworden. "Dit is de prijs die we betalen voor onze vrijheid," zegt de frontvrouw. Ze groeiden, gaven nooit op - en na zes jaar zijn ze een zelfverzekerde band, zelfverzekerder dan ooit.

Don’t You Know is een geweldige rockende en rollende opener. Debbie Craft demonstreert hier over een indrukwekkende stem te beschikken. Hell’s Bells Are Ringing is wederom hevig rock ‘n roll met ditmaal wat meer blueselementen. Het verrassend gebruik van een orgel, doet zelfs denken aan The Doors. Titeltrack Change The World zou ik eerder bestempelen als classic rock dan echte hardrock. Het nummer lijkt zowaar te knipogen naar de hippiecultuur en heeft een zalige seventies vibe.

Thunder And Lightning kent een leuke country-intro om vervolgens de classic rock toer op te gaan. Een uitsstekende band met een impressionante zangeres maken ook dat dit een heerlijk nummer is. Het meeslepende Strong Against The Wind zorgt voor lichte nekgymnastiek en ritmische beenbewegingen. Drown You Down zorgt voor bluesy, dronken, hardrock, die erg Amerikaans aandoet. De countryrock van Fallen roept beelden op van een saloon, stetsons, cowboylaarzen, whiskey en bier. Time Is Running klinkt een heel stuk moderner, mede dankzij de belangrijke bijdrage van organist/keyboarder Oliver Wolfhart.

Over The Rainbow is een classic rock-song met veel blues- en zowaar wat soulinvloeden. Het klinkt allemaal heel erg alsof je in de jaren 70 bent beland. In de tweede helft van het nummer hoor ik zowaar ook krautrockelementen. Als een andere band met een andere zangers I Belong To You zou brengen, zou ik het maar een kleffe bedoening vinden. De sterke muzikanten van WolveSpirit en zangeres Debbie Craft geven deze song echter enorm veel pit. Crazy tenslotte is een wilde rockabilly song die voor een feestelijke apotheose zorgt.

WolveSpirit speelt aan stevige, aan hardrock grenzende, classic rock met veel blues- en countryinvloeden. Zangeres Debbie Craft heeft een krachtige stem die wonderwel bij dit muziekgenre past. Bovendien kan ze rekenen op een stel getalenteerde muzikanten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat “Change The World” een topalbum is geworden. Een aanrader voor elke rockliefhebber.