Glitterpaard (Starman Records)

Silke D    8 maart 2022

Debuut single “All Rights Reserved” haalde de playlists van zowel Studio Brussel als Radio 1  en was dagelijks te horen op Willy.  HUMO koos de track als single van de week. Op 14/1 bracht de band met Turnstile Youth een tweede track uit het hun in het voorjaar te verschijnen debuutalbum. Mocht je het nog niet weten Glitterpaard is een nieuwe band met leden van Mintzkov, Wardrobe, Millionaire, Portland en Marble Sounds!

Verwacht een gelaagde, heerlijk complexe plaat met vele kleuren; van intieme, melancholische popsongs tot luide, smerige rockers die niemand onberoerd laat. ...en veel glitters.

Tot zover het promopraatje. Ik heb me toch ietwat verslikt toen ik de impressionante opsomming las van al wie hier mag deelnemen aan dit nieuw project! Het schept ook meteen hoge verwachtingen. Ik ben Filip Van Muylem dankbaar dat hij dit naar me doorschoof. Ik sta altijd open voor een uitdaging en dit bespreken was zeker en vast een uitdaging gezien de spanningsboog: hoge verwachtingen & ronkende namen versus het resultaat!

Keep Your Nose To The Grindstone is een zweverige opener met een bluesy tintje en doorrookte zang of is het eerder een schuurpapier stem? Ik ben al blij dat er iets van zang in zit en dat het niet zomaar een openingsriedeltje is. Het is een beetje vreemd om zo een nummer als eerste te aanhoren, maar het geeft wel een beetje aan hoe de rest zal klinken. All Rights Reserved kennen jullie allicht reeds als single. Het lijkt wel alsof ik Tom Barman hoor zingen. De backings geven het een hemels tintje. Het is een traag nummer, zoals ik er in het verleden nog al heb mogen aanhoren. Naarmate de meerstemmigheid in het nummer opduikt heeft het wel iets speciaals. Voor het eerst hoor ik een beetje het effect van 1+1 = 3.

Ask Around klinkt als een vette rocker met ronkende gitaren en een meer alternatieve sound. Het voelt aan als een typische jaren 90 nummer opgenomen in een Tiense studio, je weet wel: die van Luc Van Acker! Drawing Hands klinkt iets rustiger en heeft een coole gitaarkleur terwijl de drums best gezapig klinken. Gaandeweg gaat het tempo een beetje omhoog en krijgen we bijna een wall of noize. Daarnaast horen we ook iets meer de vrouwelijke kant (Sarah Pepels) van deze band aan het woord. Drawing Hands begint met een potje klassieke muziek doorspekt met alternatieve rock klanken. Ik denk dat Daan in het verleden met één van zijn vele projecten ooit is zo een nummers componeerde. Halverwege krijgen we eerder een pop/rock geluid, maar de zang blijft rustig klinken: zelfs niet opgejaagd door de gitaren die af en toe uithalen. The Consequence brengt je dan weer in dromerige sfeertjes. Ikzelf ervaar vooral het kalmerend effect van dit nummer, waarbij ik haast in slaap dommel: het gevolg van het hard werk van de voorbije jaren als personeelslid van een ziekenhuis. Hiermee kan ik de lijn doortrekken van gevolg naar oorzaak voor mezelf! Wie zorgde ervoor dat de ziekenhuizen onvoldoende middelen, personeel en een gebrek aan bedden kreeg ... Veel blabla, maar ik zie niet veel veranderen en ondertussen is er al de volgende plaag. Turnstile Youth kennen jullie allicht ook al. Dit nummer klinkt iets luider, maar omschrijf ik ook wel als zijnde een beetje stroperig. De zeemzoete backings liggen me wel. De vette bas heeft wel iets en klinkt echt wel goed, net als de lead gitaar!

Distant Light klinkt alsof het bij nacht is opgenomen, waarbij je vooral de buren niet mag wakker maken. De drums roffelen achtjes, terwijl ook de gitaarklank ietwat ingetogen weerklinkt. Echt fluisteren doet de zanger niet, maar laat zijn stem wel zeer zachtjes over ons heengaan. Ik krijg het gevoel dat ze hiermee onze vrienden uit Oekraïne vanuit de verte wat hoop willen geven. Ze spelen eventjes voor nachtlampje. Into The Night lijkt een haast logisch vervolg op het vorige nummer. Alleen trekken we er hier op uit en sluipen we stilletjes door de nacht. De akoestische gitaar klinkt goed, maar de verwarde elektronische klanken en psychedelische gitaarklanken zorgen voor een verwarrend sfeerbeeld. Birds Don’t Sing sleept een beetje of anders gezegd: het laat zich rustig meevoeren door een muzikaal briesje. Zuzu’s Petals klinkt haast als een slaapliedje voor kinderen. De klank spreekt voor zich. Ergens heeft het nummer ook wel iets meeslepends.

Het is een vreemde plaat geworden die elke richting lijkt te willen uitgaan. Het is nog een beetje zoeken. Ik zou alvast aanraden om toch iets meer vrouwelijke vocals toe te staan en af en toe wat harder te klinken. Deze band heeft wel iets, maar het is nog wat zoeken naar het juiste evenwicht. Geef ze dus nog wat tijd en dan komt het vast wel goed!

Glitterpaard is:
Damien Vanderhasselt: drums, percussion, programming
Frederik Bastiaensen: bass