Sabaton - The War To End All Wars (Nuclear Blast)

Koen Asaert    7 maart 2022

De leden van Sabaton hebben veel met elkaar gemeen, maar de belangrijkste overeenkomst is waarschijnlijk hun gemeenschappelijke wens om verhalenvertellers te zijn. Sabaton staat bekend om heavy metal met een hoge intensiteit gecombineerd met het vertellen van verhalen.

De nadruk ligt op schrijnende maar epische verhalen over echte militaire gevechten en de dappere mannen en vrouwen die ze hebben meegemaakt

De band creëerde met “The War To End All Wars” een conceptalbum met 11 gloednieuwe nummers die opnieuw diep graven in de gruwelijkheden, wonderen en gebeurtenissen die gepaard gaan met de Eerste Wereldoorlog in het begin van de 20e eeuw. Volgens zanger Joakim Brodén waren er nog verhalen met betrekking tot de Eerste Wereldoorlog die onverteld bleven op de 2019 release van de band, The Great War. "In sommige gevallen," legt hij uit, "hadden we gewoon niet de juiste muziek, en er waren bepaalde verhalen die we nog wilden vertellen, zoals 'The Christmas Truce' en 'Hellfighters'.

Sarajevo vertelt over de moord op de Oostenrijkse aartshertog Franz Ferdinand, die de aanleiding vormde voor het begin van de Eerste Wereldoorlog. De song begint met een vrouwelijke verteller die verhaalt over de aanslag op Franz Ferdinand, de vonk die het kruitvat deed ontploffen. Het nummer wordt verder gekenmerkt door vocale harmonieën die zo typisch zijn voor Sabaton en door een heerlijk gitaargeluid. Stormtroopers heeft niks met Star Wars te maken maar met de soldaten die vanuit hun loopgraven de vijand poogden te bestormen, gewoonlijk resulterend in massa’s gesneuvelden en gewonden. Ook hier heerst een heerlijke gitaarriff. Dreadnought bezingt de impressionante slagschepen en is een heuse meezinger.

The Unkillable Soldier is het verhaal van de "onverwoestbare" Sir Adrian Carton De Wiart, die geweerschoten in zijn linkeroog, schedel, heup, been, maag, enkel en oor overleefde, evenals talrijke vliegtuigongelukken, maar toch bleef doorvechten. Hymnische koorpartijen worden gecombineerd met heavy metal meesterschap. Soldier Of Heaven verrast door een modern keyboardgeluid, dat het pad effent voor epische heavy metal met van die aanstekelijke Sabaton-eske koorpartijen. TWTEAW Hellfighters blijkt gewijd aan het beroemde 369e regiment, dat voornamelijk bestond uit Afro-Amerikaanse en Puerto Ricaanse soldaten. Typisch Sabaton dus wederom niks verrassend, maar toch zo aanstekelijk.

Het verrukkelijke Race To The Sea gaat over dat laatste stukje onveroverd België in 1914. Lady of the Dark, over Milunka Savić, de Servische vrouw die de plaats van haar broer in het leger innam en vermomd als man een van de meest gedecoreerde soldaten van de oorlog werd, is een prachtig pakkend nummer, dat opgeluisterd wordt door gitaarsolo’s die rechtstreeks uit de jaren 80 geteleporteerd lijken. Het epsiche The Valley Of Death kent ook van die gillende gitaarsolo’s en een begeesterde vertellende zang.

Christmas Truce referreert naar het Kerstbestand, toen de Britten en Duitsers op Kerstavond 1914 een moment van vrede en verzoening vonden op een bloedig slagveld. Het begin doet je denken aan een gevoelige ballad, maar het wordt langzaam duidelijk dat dit toch meer een robuuste rocksong met folkmetal invloeden dan een sentimentele ballad wordt. Op Versailles horen we weer de vrouwelijke vertelstem die afwisselt met JoakimBrodéns onmiskenbare bariton en epische koorpartijen.

Sabaton levert met “The War To End All Wars” niks minder dan een meesterwerk af. Ik zou zelfs zover durven gaan om dit hun beste album te noemen. Wie vertrouwd is met de epische, hymnische heavy metal van Sabaton weet wat te verwachten. Sabaton blijft, gelukkig maar, trouw aan zijn typisch, weinig verrassend, maar superaanstekelijk geluid. Ook wie Sabaton nog niet kent of denkt dat heavy metal alleen maar pokkenherrie is, moet dit album zeker eens beluisteren.