Hok-key – In Existence (WormHoleDeath)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    19 februari 2022

Hok-key is een belangrijke vertegenwoordiger van de Wit-Russische metalscene die een metamorfose heeft ondergaan van comedy metal naar zijn huidige vorm, met filosofische teksten en constante muzikale en geluidsexperimenten, en kan worden omschreven als melodieuze metal met folk-, progressive en zelfs industrial metal-invloeden.


 

Septem is een mooie en relatief lange, geheimzinnige intro. The Countdown lijkt de mosterd te halen bij Neue Deutsche Härte Al geeft de band er een eigen draai aan en incorporeert ook power metal en folk elementen in deze industriële metalmix. The Quest Of Fire brengt catchy melodieuze metal. Door het gebruik van instrumenten die weinig metal-typsich zijn weten ze originele accenten te leggen in dit uitgemolken genre. Silentium is een heel gevarieerde song die begint als power-metal, evolueert naar industrial metal en via een cross-over pad naar symfonische metal neigt.

In Les Ailes staan keyboards en viool op de voorgrond. Voor het eerst horen we ook de mooie stem Iryna Sapunova die vocale versterking geeft aan Mr. X (Konstantin Fomin). Mind Eclipse bekoort niet alleen met sterke melodieuze metal, de sterk zang, maar ook door oosterse elementen. Bij deze wil ik ook de bijdrage van Alex Supannoff eens dik onderstrepen. Niet enkel is hij gitarist en keyboarder, maar ook de componist van het heerlijke, veelzijdige Hok-key-geluid. The Matter Of Love blijkt een prachtig romantisch lied met een sterke progressieve inslag en spacy industrial metal elementen. In Alma Mater begint met een spoken word bijdrage in het Russisch, wat de song een authentiek en origineel karakter geeft. Wat nog origineel is, is het gebruik van een accordeon.

 

 

My Universe Within Myself is nogmaal eens een bewijs van het kunnen van Hok-key. Wederom is dit een overtuigende compositie, die me ditmaal doet denken aan Tanzwut en andere Mittelalterrock bands. Natuurlijk kan ook bassist Alexander Volchek hierin zijn ding kwijt. Sulmmatim biedt een kort neoklassiek intermezzo. Het had evengoed een intro kunnen zijn. Op het opzwepende Faster! Harder! Louder! geeft drummer Oleg Kantsov een militaristisch ritme aan. De band vindt hier zeer goed het evenwicht tussen stoere hardheid en melodieuze zachtheid door keyboards en viool.

Conclusie:
Hok-key heeft al Europees getourd en op kleinere festivals gespeeld en met “In Existence” bewijzen ze dat ze klaar zijn om in grotere zalen en op belangrijkere festivals te spelen. Dit is niet zomaar de zoveelste melodic metal band. De composities zijn veelzijdig en zitten uiterst degelijk in mekaar. Bovendien is de eclectische stijl met folk-, progressive, industrial- en klassieke elementen tamelijk origineel te noemen.