Darkest Mind – Oracle Of Death (Immortal Frost Productions)

Koen Asaert    13 februari 2022

Darkest Mind is een Belgische melodic black metal band, in 2011 opgericht als éénmansproject en inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige band. “Oracle Of Death” is hun tweede worp en het eerste op een label.

Eerder brachten ze een debuut-EP “Break The Circle” uit in eigen beheer.

Na een korte mooie intro schiet Shadow Of Life uit de startblokken. De stemkunstenaar van dienst levert uitstekend werk met een schrapend keelgeluid, dat de teksten verstaanbaar houdt en wonderwel bij de muziek past. Gekrijs of een zeer diepe deathgrunt zou de muziek wellicht te veel domineren. Na deze sterke opener krijgen we de titeltrack Oracle Of Death voorgeschoteld. De grunt lijkt wat dieper dan in het vorig nummer en het gehele Sturm und Drang gebeuren wordt hier en daar onderbroken door een rustige passage. Toch blijkt dit doodsorakel een erg agressieve song.

Het gevarieerde Prophecy Of The Stillborn mengt black metal met thrash en melodic death metal elementen. Dit lijkt me dan ook een track die het bij een breder metalpubliek goed kan doen. Awakened In The Cold Winter Eternal is voor het merendeel een prachtige folky akoestische instrumental. Enkel op het einde wordt ook de elektrische gitaar bovengehaald, als was het om ons eraan te herinneren, dat we hier wel degelijk met een metalband te maken hebben. En dat wordt ons nog eens duidelijk gemaakt in het furieuze Evoked By The Moon, dat Darkest Mind weer duidelijk op het black metal pad brengt. The Indomitable Decay begint heel brutaal, maar zoekt dan weer het evenwicht op, door de voet het gaspedaal te nemen, om die dan niet veel later weer volop in te drukken. Het zorgt alleszins, net als bij de andere nummers, voor een geweldig geluid. Queen Of Poison And Lust is een lekker lang black metal nummer van de bovenste plank, met voor elke black metal fan wat wils.

Darkest Mind, is een band, die, als ze even goed live zijn als op dit uitstekende album “Oracle Of Death”, niet zou misstaan in bijvoorbeeld de Morgue op het Alcatraz Festival en die hopelijk ook de kans krijgt om te openen voor bekendere black metal bands. Liefhebbers van de zware zwarte metalen, moeten deze schijf zeker eens beluisteren.

"Oracle Of Death" van Darkest Mind kun je hier bestellen: http://smarturl.it/Oracleofdeath