Лектор - Диктатура истребления

Erik Vandamme    12 november 2012

Donkere Thrash metal uit het verre Oekraïne brengt  ons bij deze Лектор vrije vertaling van de band naam en CD ''lektor : de dictatuur van de uitroeiing''.  We gaven het album enkele luisterbeurten en vroegen ons af waarom bands uit die landen hier niet meer feedback krijgen. Niet alleen het accent, de songs zijn in het Oekraïens, maar ook de sterke vocalen spreken ten zeerste tot de verbeelding. De technische thrash metal die ze brengen overdonderd ons volledig.

De teksten gaan over oorlogen en alles wat daarbij hoort. Verwacht u dus niet aan een uitstapje naar zonnige stranden of pretparken . Nee, dit is bittere ernst en dat straalt het album ook uit. We hadden het al over de sterke vocalen, de stem gaat door merg en been en als je de ogen sluit zie je inderdaad de bloedige oorlogstaferelen voor je, komt daarbij dat de gitaar riffs telkens opnieuw door het bot snijden.  Het is dus geen plaatje dat je een vreugde dansje doet plaatsten maar eentje dat je eerder tegen een muur van realiteit smakt. Het extra interessante is de opbouw van de songs , die bijna allemaal dreigend beginnen, vrij rustig zelfs, om dan met snelle gitaren dit ingetogen moment te doorbreken.  Dit maakt het geheel zo mogelijk nog intenser dan anders. Net daarom is dit album ook vooral technisch hoogstaand te noemen.

De donkere ondertoon wordt behouden en je blijft geboeid luisteren en mee leven, dat is de grootste sterkte van deze band en hun muziek. Je blijft niet onberoerd achter na het aanhoren van deze plaat, nee, ze laat je verweesd achter en daarom is hen bestempelen als 'thrash metal' eigenlijk de band en hun muziek tekort doen. Door de diep gaande growls zouden ook de globale Death  metal liefhebbers hier hun ding moeten in vinden, neem daarbij nog eens het thema en dat typische Oekraïense en je weet wat je kan verwachten.

Wat ons betreft is dit zeker geen gemakkelijke trip geworden, je moet er echt voor open staan. Maar wij zijn er van overtuigd als je houdt van zogenaamde 'experimentele thrash metal met een Death metal touch' je in deze plaat zeker  je gading gaat vinden.  Wie zich kan inleven in de wereld van  wat in die landen gebeurd, de oorlogen en ontberingen die zij hebben moeten doorstaan en soms nog, zal het album ook kunnen appreciëren.  Mij heeft het in elk geval diep geraakt en het begint toch tijd te worden dat groepen als Lektor (de engelse vertaling ) meer feedback krijgen in onze regionen.  Geef ze een kans en u zal zien, horen en vooral voelen wat ik voelde bij het beluisteren van deze tot op de bot gaande plaat .

tracklist :

1. Прелюдия
2. Кровавые идолы