Electric Guitars – Freewheeler (Mighty Music, Suburban)

Koen Asaert    6 januari 2022

"Freewheeler" is het vierde album van Electric Guitars die een cult-aanhang hebben in Denemarken en bekend staan voor hun levendige gitaarriff-centrische rock en energie-gevulde liveshows.

Electric Guitars is het geesteskind van Soren Andersen van de Glenn Hughes Band en Mika Vandborg, die met veel grote artiesten heeft gewerkt, waaronder Justin Hawkins van The Darkness. Dit getalenteerde paar staat bekend als veelgevraagde sessiemuzikanten en live-artiesten. Bij Electric Guitars worden ze ondersteund door Peter Kjøbsted (bas en backing vocals) en Morten Hellborn (drums & backing vocals).

Dopamine is een wild en stevig rocknummer vol energie. Hot Blooded Woman kent een streepje meer melodie, maar veroorzaakt nog steeds veel elektrische vonken en bevat een hoge dosis aanstekelijkheid. Nervous Breakdown blijkt een riffbeladen rocksong, waarin het duo Andersen en Vandborg bewijzen niet enkel excellente gitaristen te zijn, maar ook nog zeer goed zangers. Zero Four is nog zo’n hevig rocknummer, dat me doet denken aan Rose Tattoo. Going Out brengt beresterke bluesy rock ‘n’ roll.

Incoming gaat eerder de richting van hardrock à la Guns ‘n’ Roses uit. Cut Loose is tamelijk radiovriendelijke rock. Freewheeler berijdt de paden die reeds door AC/DC zijn uitgezet. Rainbow lijkt dan weer eerder op een nummer van de band met dezelfde naam: Rainbow. Welcome History tenslotte kan het zeer goed doen bij Black Sabbath-fans.

Het Deense Electric Guitars brengt met “Freewheeler” stevige riffbeladen rock ‘n’ roll. Het klinkt allemaal erg oldschool, maar misschien is ouderwetse harde rock met ballen net wat de hedendaagse rockscene nodig heeft. Het verbaast me niet dat Electric Guitars populair is in eigen land. Ik wens ze veel succes met hun internationale veroveringstocht. Dit is ideaal luistervoer voor liefhebbers van AC/DC, Rose Tattoo, Rainbow, Black Sabbath en Guns ‘n Roses.