Stormwind – Legacy Live (Black Lodge / Suburban)

Koen Asaert    20 juni 2021

Stormwind- gitarist en componist Thomas Wolf & zijn Zweedse supergroepmuzikanten: leadzanger: Thomas Vikström (ex.Therion, Candlemass), drummer David Wallin (Hammerfall, Pain) , bassist Andreas Passmark (ex: Royal Hunt) en live keyboardtovenaar Joakim Brodén (Sabaton) brengen met “Legacy Live” een veelbelovend live-album uit, dat opgenomen werd in 2003.

Rising Symphony (live) is een wel heel erg korte intro. Touch The Flames (live) is het eerste echte nummer en biedt power-metal van de hoogste plank. Het enige minpuntje is de stem van Thomas Vikström die toch niet opperbest klinkt. Samuraj (live) zet de power-metal strijd verder. Het is een heel catchy nummer, met een sterke 80ies vibe, dat zich uitstekend leent tot meezingen.

Het sterke Strangers From The Sea (live)zeilt door stormachtige heavy metal-meren en powermetal plonsbuien, Vikström's stem van begint warm te lopen wat zich uit in duidelijk betere vocale resultaten, Hett machtige The Man Behind The Iron Mask (live) van het album “Reflections” klinkt intussen uit de luidsprekers. Street Of Prishtine (live) blijkt een veel zachtere rockballad die je eerder van een hardrock dan van een heavy/power metal gezelschap verwacht. Bovendien lijkt Vikström's stem perfect bij dit nummer te passen.

Ship Of Salvation (live) drukt het gaspedaal stevig in, om vervolgens wat gas terug te nemen. Stormwind presenteert hier power metal die prachtig zou zijn geweest, mocht Vikström nog iets zuiverder zingen. Op het erg progressive Excalibur (live) bewijst Thomas Wolf nogmaals zijn genialiteit als componist en gitarist. Tears Of Passion (bonus track) brengt een emotioneel instrumentaal intermezzo. Satyricon (bonus track) zou zowaar een onafgewerkt en nog niet van zang voorzien nummer van Metallica kunnen zijn. Miramar (bonus track) vangt aan met een dikke streep klassieke muziek, waaraan gaandeweg meer rockelementen aan toegevoegd worden zodat je uiteindelijk met het gevoel zit naar Pink Floyd te luisteren.

“Legacy Live” is een mooi en degelijk album dat vooral powermetal fans en liefhebbers van traditionele heavy metal kan aanspreken. Maar van een supergroep als Stormwind had ik eerlijk gezegd wel wat meer verwacht. Thomas Wolf levert sterke composities af maar de magie ontbreekt die van het geheel meer dan de som van de delen maakt. Vooral vocaal kon het een stuk beter. Mocht dit een album zijn van mindere goden, dan had ik deze schijf uitstekend genoemd, maar voor een band bestaande uit zulke grootse ervaren muzikanten is dit een gewoon goed album, zonder meer.