Nordjevel – Fenriir (Indie Recordings /Suburban)

Koen Asaert    6 juni 2021

Doedsadmiral richtte Nordjevel (Noorderse Duivel in het Nederlands) op in 2015. Nordjevel heeft 2 albums uitgebracht, "Nordjevel" (2015) en "Necrogenesis" (2019), en de EP "Krigsmakt" (2017) - allemaal veelgeprezen releases die de band al snel een relatief groot publiek bezorgden.

De Noorse band bestaat tegenwoordig naast zanger Doedsadmiral uit muzikanten die hun strepen reeds verdienden bij enkele bekende black metal bands. Het dodelijk gitaarduo bestaat uit Destructhor (Myrkskog, ex-Morbid Angel) en Valla (Vredehammer, ex-Abbath, Allfader). Bassist is DzeptiCunt (ex- Ragnarok),. En aan de drums neemt Dominator (ex- Dark Funeral) plaats.

Opener en titelsong Fenriir blijkt een variatievolle meeslepende black metal parel met een magsitraal geluid. Jammer dat deze song niet op hun nieuw album te horen zal zijn, want dit is echt wel een prachtig nummer. Gnawing The Bones is een van de nieuwe nummers die wel op het aankomende album zullen staan. Het nummer is niet mis, maar klinkt te doorsnee om mensen tot black metal te bekeren. Rovdyr is samen met ‘Fenriir’ een nummer dat exclusief op deze EP beschikbaar is. En weeral begrijp ik niet waarom. Dit is zeker geen overschotje. Ik vind het zelfs beter dan ‘Gnawing The Bones’ dat wel goed bevonden werd voor de albumrelease. Als Nordjevel fan moet je dus wel deze EP kopen, want dit zijn al 2 songs die je zeker niet wil missen. Fallen Angel is een cover van Possessed op steroïden dat op gelijke hoogte als het origineel mag staan. De kerels van Nordjevel wilden ook een live-track opnemen, dus hebben ze een versie van Det Ror Og Ror gemixt en gemastered, die in 2019 live werd opgenomen op Brutal Assault. Een stevig nummer, waarop men live ongetwijfeld uit de bol gaat. Maar ik had liever iets nieuws gehoord.

“Fenriir” van Nordjevel is een fijn black metal schijfje waarbij je zin krijgt om je gezicht in zwart en wit te schminken en luid huilend als de mythische wolf Fenriir door de bossen te snellen. Helaas is dit slechts een EP dus is de zwartmetalen pret snel voorbij. De exclusieve nummers Fenriir en Rovdyr zijn alvast 2 goede redenen om deze EP aan te schaffen.