Fleddy Melculy, The Melculy Session: livestream 24/05/2021

Van Muylem    25 mei 2021

Nu de cijfers in de ziekenhuizen er alsmaar beter uitzien, er alsmaar meer zaken opnieuw worden toegestaan begint het uiteraard te kriebelen. Zo ook bij Fleddy Melculy. Vergeet niet dat ze net voor de eerste grote uitbraak hun nieuwste schijf lanceerden en hun eerste concert ter promotie van die schijf uiteindelijk een streamer is geworden! Nu lanceren ze een nieuwe EP, waarvan we reeds een aantal nummers van hebben mogen horen. Tijd dus om te checken of het live allemaal nog wel lukt!

Tussen de nummers door krijgen we wat uitleg van de band zelf: over hun visie, hun rede van bestaan, wat uitleg over bepaalde nummers en een aantal vragen die ze mogen beantwoorden! Het is leuk, al remt het ook een beetje het ritme.

De chat liegt er ook niet om: velen missen het echte live gevoel, de frisse pintjes, het tooggevoel en het mogen meebrullen … En ja: dit is ook een algemene repetitie voor Alcatraz metal fest, het eerste grote festival waar onze vrienden zullen mogen optreden (als alles meevalt)!

Openen doen ze met Fuck Uw Vrienden. Het stevige rammen is hen alvast niet ontgroeid. De wilde gebaren zijn er nog steeds, net als de energie en de inzet! Het valt me ook op dat niemand een masker draagt en daarmee bedoel ik: normaliter zijn er altijd twee gitaristen die een masker dragen. Blijkbaar gaat er een hardnekkige roddel rond dat de maskers aangeven wie inwisselbaar is: d.w.z. als er een optreden niet in de agenda past van één van hen kan een ander inspringen en weet niemand dat er eigenlijk iemand anders op het podium staat ... Wel voor ééns en voor altijd: dit klopt niet! Vandaar ook dat iedereen deze keer zonder masker speelde (ook zonder mondkapje): kwestie dat iedereen nu is goed kan zien wie er achter die maskers zit en dat die roddel dus absoluut niet klopt! Jeroen bevestigde dit nog eens aan onze redactie en bij deze dus ...

De stem van Jeroen klinkt ook echt wel scherp en fris! Niet vergeten dat hij heeft moeten vechten tegen een COVID-19 besmetting en af en toe hoor je toch wel dat het een blijvende invloed heeft op de stem en de longen. Dit is alvast een groet opluchting! Fuck You Fleddy zetten ze in zonder zelfs maar te wachten op het einde van het vorige nummer als ware het echte jonge hongerige wolven! Noot: dit zijn 2 Fuck You’s na elkaar. De Wereld is Wondermooi krijgt natuurlijk door COVID-19 een andere draai en hier mis ik wel een beetje onze maat van op de plaat, maar de backings doen hard hun best (al had de micro hier wat luider mogen staan). STOP! Is voor mij één van de betere nummers uit hun vorige plaat en een duidelijke hit: eentje die vraagt om meebrullen (en hier mis ik een beetje de live feedback). Fuck Dees Fucking Kut Kakmachien brengt ons terug naar hun allereerste schijf en is een nummer welk ik nog niet veel zelf live heb mogen aanhoren (ik ben dan ook pas vanaf de tweede schijf met het hele verhaal meegegaan). Dat Varken 100% autobiografisch is krijgen we nog eens uitgelegd en live is en blijft het een knaller! De Hel Niet Gezien blijft hun donkerste en meest melancholische song. Beest blijft dan weer lekker rammen met wat hip hop en ska invloeden! Slaap is een splinternieuw nummer en weerklinkt lekker hard waarbij de backings bijzonder verdienstelijk zijn en ervoor zorgen dat het nummer effectief blijf nazinderen! Freddie is een ander nieuw nummer (en meteen ook de meest recente single). Een best grappig en zoals steeds zelfrelativerend.

De verrassing uit deze set is het Engelstalig nummer en meteen ook een beestig sterke cover van één van de betere Belgische bands binnen hun genre: Length of Time: Shame To This Weakness Modern World. Maar euh: wat zong de band weer over mensen die niet in hun moedertaal zingen? Soit: knap gebracht en een mooi eerbetoon aan deze Brusselse groep en den Yves zal blij zijn zeker?

Niks eerst ontleden en dan met véél verve brengen! Strak en krachtig! Ik Ben Kwaad kreeg destijds zelfs een eigen programma op Studio Brussel en past geheel in deze set! Het blijft één van mijn favoriete live tracks! T-Shirt van Fleddy Melculy mag deze set afsluiten: oftewel de remake van hun grootste hit! Het was strak knallen en bijzonder fijn! U komt toch ook afgezakt naar Kortrijk? Wij kijken alvast uit naar hun optreden op Alcatraz!

Deze heb ik helaas moeten missen:

The Melculy Session kan je nog herbekijken tot 6 juni @ www.fleddymelculy.live