B-Jazz Rewind 3 - Florian Favre Trio + Abstract INC.: “Fantasieprikkelend spel tussen lichtvoetigheid en bittere ernst’’

Erik Vandamme    2 mei 2021

In het kader van 'B-Jazz Rewind', worden op vijf avonden de winnaars van de vijf voorbije edities van ‘B-Jazz International Contest’ gekoppeld aan enkele beloftevolle bands. Deze keer zijn dat : Florian Favre Trio + Abstract INC. We waren er ook bij, ons verslag:

Abstract INC. (****)

Eind september 2020 presenteerde gitarist Machiel Heremans het debuut van zijn Abstract Inc., een Brussels zesmansbedrijfje met enkele internationale namen. Naast Daniel Jonkers (Nederland) treffen we ook Leonard Steigerwald (Duitsland) en Abel Jednak (Frankrijk) aan op deze EP, die in vier nummers een staalkaart geeft van welke kanten het sextet zoal op kan. De band had deze EP zeer graag live aan een publiek voorgesteld, helaas lukt dat nog niet, daarom maar via deze streaming.

Abstract INC startde set op een eerder sprookjesachtige zijde. Door verdovende piano klanken te verbinden met groovy saxofoon geluiden, en daar verfijnde gitaarriedels aan toe te voegen doet de band je eerder zweven naar de mooiste oorden in je fantasiewereld. De oogstrelende manier waarop de drumvellen worden bedient, bezorgen je als aanhoorder die ultieme insteek, waardoor die welgekomen gemoedstrust over jou neerdaalt. Ondanks een eerder ingetogen start, slaagt de band erin je halverwege hun set plots te verrassen met heel andere wendingen op het verkeerde been te zetten. Op zijn minst mysterieuze saxofoon klanken geven aan dat Abstract INC geen band is die aan hokjes denken doet. Ze durven geregeld buiten hun comfortzone treden, en flirten met mogelijkheden door naast die intimiteit zelfs lichtjes furieuze uit te halen. De veelzijdige aanpak van stille en ingetogen momenten, tot aanstekelijke op de dansspieren inwerken. Zorgen er dan ook voor dat je u geen seconde verveelt. Een jazz band om in het oog te houden naar de toekomst toe, is dan ook, net door die gevarieerde wijze waarop ze tekeer gaan, onze eindconclusie.

Florian Favre Trio (****1/2)

Winnaars van B-Jazz International Contest 2016. Florian Favre Trio , de band rond pianist Florian Favre, mag de derde B-Rewind avond afsluiten. Ook zij verstaan de kunst om de aanhoorder op een zeer gevarieerde wijze op het verkeerde been te zetten. Door laat ons zeggen, ernstige contrasten binnen jazz te combineren met speelsheid die je doet zweven over de dansvloer, blijf je geboeid zitten luisteren , kijken vooral genieten naar dit visueel prikkelend schouwspel tussen energieke vuurkracht die doorheen je hart boort en intens mooie ingetogenheid die de ziel tot rust brengt. Het feit dat visuele effecten worden laten zien op de achtergrond, versterkt alleen maar die heel visuele aankleding van de muziek van Forian Favre Trio.

Florian Favre Trio brengt ons een fantasieprikkelend spel tussen lichtvoetigheid en bittere ernst waardoor je van het ene uiterste naar het andere wordt gedreven, maar niet binnen een strakke lijn. Eerder in golvende bewegingen, en door je op net op die onverwachte momenten compleet te verrassen. En dat zorgt ervoor dat dit trio een bijzonder jazz parel is om te koesteren.

Organisatie: Leuven Jazz + B-Jazz International Contest + 30cc, Leuven