Terminal – Blacken The SKies (Metropolis Records/ Suburban)

Koen Asaert    18 april 2021

“Blacken The Skies” is de soundtrack van een wereld die uit balans is, een samenleving die uit de hand loopt en geen tijd meer heeft. Een vluchtige legering van industriële muziek en glamrock, met sporen van donkere techno, synthpop en rauwe machine-opnames.

Elk Terminal-lied is een aanklacht tegen de wreedheden van onze verloren mensheid. De harde teksten gaan over de immoraliteit van autoritaire regimes, de verwoesting van onze planeet en onze neerwaartse spiraal in een donkere dystopische toekomst.

Terminal is het werk van Thomas Mark Anthony, zanger, songwriter, producer en multi-instrumentalist. Anthony is een oude anti-apartheids- en burgerrechtenactivist gedurende een leven in Zuid-Afrika, Canada en de Verenigde Staten. Op de vraag om zijn muzikale invloeden te noemen, zijn zijn eerste antwoorden T.Rex en Cabaret Voltaire. Het samenvoegen van die verschillende genres in “Blacken The Skies” vereiste een experimentele operatie van sinistere zang, kille machines en felle gitaren, wat resulteerde in een industrial/ glam-rock fusie van intense songwriting en meedogenloze elektronica.

Het instrumentale The Course Of Empire zorgt voor kille machinale sfeerschepping. De aanhef van TerrorRide bestaat ook uit steriele elektronica. Toch blijkt dit een gothic rock nummer te zijn. Maar dan wel één waarin instrumenten en stem in zeker mate vervormd lijken. Deadline mengt EBM met industrial rock en synthpop tot een boeiend geheel.

Fault line kent een vintage Front 242-achtige begin en evolueert naar wat meer atmosferische EBM à la Skinny Puppy, Frontline Assembly en old-school ApoptygmaBerzerk. Crackdown kan zowel de old-school EBM liefhebbers als fans van een meer hedendaags electrogeluid charmeren. Extrajudicial voegt een ambient- toets toe aan “Blacken The SKies”. Dance FallPray is erg dansbare hybride van electro en darkwave. Needle Park [Time To Die] brengt een erg pessimistische boodschap in een uiterst aantrekkelijke muzikale verpakking en doet me wat denken aan In StrictConfidence. Het zou een goed idee zijn om voor Riot Shields een video te maken, want dit is echt een meeslepende hard-hitting EBM-track met zelfs wat hellektro-invloeden, die vanzelf al beelden oproept van vurige protesten. Godfire serveert nog zo’n vurig thema dat zich een weg naar je brein brandt. De gitaren brengen extra kracht in deze stampende industrial track. TRMNL zou niet misstaan op een The Prodigy album en zal ongetwijfeld voor volle dansvloeren zorgen. CollateralDamage maakt met allerlei machinale geluiden en elektronische effecten een passend einde aan dit indrukwekkend album.

"Blacken The Skies” is met zijn teksten over autoritaire regimes die journalisten op brute wijze het zwijgen op leggen, buitengerechtelijk geweld, raciale onrechtvaardigheid, pandemieën en klimaatinstorting zowel een aanklacht als een oproep tot verzet. Terminal legt de vinger op de wonde en drukt er vervolgens nog eens krachtig op zodat je het uitschreeuwt van de pijn. Dit is m.a.w. een uitstekend en origineel industrial-electro en EBM album van een band die een plaatsje verdient op de grotere festivals binnen de ‘Schwarze Szene’.