BEUK – BEUKER (Parsifal Record Label)

Van Muylem    8 april 2021

Het Vlaamse hardrock ’n roll trio BEUK geeft zijn fans een stevige brok om de lockdown door te spoelen. Het album BEUKER bevat nieuwe studiosongs én live klassiekers in een nieuw jasje. De productie is in handen van de Britse topper Romesh Dodangoda (Motörhead, Bring Me The Horizon). Op de video ‘Monster’ verschijnt de band in virtual reality.

BEUK is een Nederlandstalige hardrockband uit Brugge (België) die van eind 2014 tot aan de lockdown begin 2020 zelden thuis zat. Het trio speelde bijna 200 shows in België, Engeland, Nederland en Frankrijk. Podia werden gedeeld met o.m. Phil Campbell (Motörhead), Dog Eat Dog, The Godfathers, Ostrogoth. Na een reeks concerten in Engeland werd BEUK in 2017 door Hard Rock Hell Radio UK genomineerd voor de award ‘Best international band’.

De symbolische ‘A-kant’ van BEUKER werd net vóór de Brexit opgenomen bij topproducer Romesh Dodangoda in Cardiff (Wales). Hij is een huisvriend van kanjers Motörhead, Bring Me The Horizon, Bullet For My Valentine… en dat hoor je. De sound koppelt de bezieling van classic rock aan de scherpe accenten van moderne heavy metal. De titelsong Beuker gaat over vrienden die nooit opgeven. Het geheel klinkt bijzonder catchy en blijf nog lang nazinderen! Ergens klinkt het een beetje als de metalversie van Mama’s Jasje. Ik ben vrij zeker dat dit een hit zal worden, al hangt dit natuurlijk oa af van de reactie van de fans en de media! En indien we gaan vergelijken met wat er in de scene leeft dan kunnen we toch wel stellen dat de muziek iets braver klinkt dan wat ik van Fleddy Melculy gewoon ben, laten we zeggen dat het hier iets gepolijster weerklinkt.

Konijn met Wijn bezingt een uit de hand gelopen feestmaal, iets wat tegenwoordig niet veel voorkomt of het moet zijn in beperkte kring. De gitaren klinken goed, de drums knallen niet en dit maakt het commercieel gezien gunstig voor de vele radiostations. Station Dementia is een vurige herneming van de song van het eerste album Strak Plan. Ondanks de tekst die niet meteen de meest opbeurendste is klinkt het geheel best catchy en nodigt het uit tot meezingen, genre Mama’s Jasje. Monster gaat over het engeltje en duiveltje in elk van ons. Bij deze song hoort een virtual reality video van de Britse cineast JR Lewis (Toploader, Amongst Liars) die al eerder voor BEUK filmde. Het nummer an sich is een uitstekende rocker met een leuk refrein. Met een stomende versie van Voodoo Child eert BEUK grootmeester Jimi Hendrix. Voor het eerst hoor ik hoe ze klinken in het Engels en dat valt best mee, al hoor ik het liever in mijn moedertaal en vraag me af waarom ze niet kozen voor een vertaling?

Romesh Dodangoda mixte en masterde ook de ‘B-kant’. Die bevat een unieke selectie uit een live streaming concert tijdens de coronazomer van 2020. In Zo Mooi droomt BEUK van fraaie meiden op het strand. Voorlopig zal het nog even bij dromen blijven, maar je voelt wel de spanning hangen tijdens het brengen van deze live versie. Een Gevaarlijke Hond zit de band achterna op de Vlaamse prairie. Lekker rocken op z’n Vlaams! Strak Plan Jacky beschrijft een onvergetelijke stunt in de Ronde van Vlaanderen. Best leuk om eens iets over één van de mooiste koersen van ons land op zo een manier uit de boksen te horen knallen. De climax komt er met Delfine Klopt Erop en eert wereldkampioene boksen Delfine Persoon. Best ook leuk om te horen dat ze namen uit de wielerwereld blijven afvuren, naast die van de grootste bokser ooit. Ik hou wel van hun guitige rock sound!

We krijgen er nog 1 track al cadeau bovenop: Love at First Bite (Commercial Mystery). Helaas eindigt het nummer net voor het echt opgang komt, maar misschien horen we ooit het volledig?

Tracklist 01 Voodoo Child 02 Konijn met Wijn 03 Station Dementia 04 Monster 05 Voodoo Child 06 Zo Mooi (Live) 07 Gevaarlijke Hond (Live) 08 Strak Plan Jacky (Live) 09 Delfine Klopt Erop (Live) 10 Love at First Bite (Commercial Mystery) BEUK Roel Jacobus – Zang/Bas Meyke Demey – Gitaar Laurent De Moor – Drums.

Nieuw album BEUKER te beluisteren via: