Op maandag 21 oktober mocht Thomas Michiels op Studio Brussel in zijn programma 'De Zwaarste Lijst' de nieuwste single in absolute première draaien. Vandaag is het aan ons om die voor te stellen. Afgelopen vrijdag kwam 'Savartuum Avur' terecht in de felbegeerde New Music Friday BE Spotify Playlist en als kers op de taart wist Pothamus een plekje te veroveren in 'All New Metal', de grootste Spotify metal-playlist ter wereld met maar liefst 727.686 volgers. En dit in het mooie gezelschap van o.a. Linkin Park, Machine Head, Epica etc. als ENIGE Belgische band! Ook HUMO & De Morgen maakten plaats voor 8 minuten Pothamus in hun Spotify Playlist.
Met de geboorte van 'Abur' kondigt Pothamus de langverwachte opvolger aan van hun debuutalbum 'Raya', dat in 2020 werd uitgebracht via Consouling Sounds. Dit debuut bewees meteen de zeer unieke sound van de band - daverende percussie, onstuimige riffs en dreunende baslijnen die samensmolten tot een waarlijk trance-geheel. De band oogstte meteen lof van zowel fans als media (MetalHammer, Decibel Magazine, Rock Tribune), terwijl het de weg effende langs bekende Belgische podia (Ancienne Belgique, Trix, Vooruit) en internationale festivals (ESNS, ArcTanGent, Motocultor, Alcatraz).
‘Abur' bevestigt moeiteloos Pothamus' unieke en originele kijk op sludge en post-metal, en leidt hen ver weg van de platgetreden paden naar een kenmerkende mix die hen écht onderscheidt. Het ritualistische geluid van Pothamus is kenmerkend tribaal en gedreven door percussie en wordt voornamelijk gematerialiseerd door extatische ritmische elementen. IJzige drone rillingen en melodieuze passages vangen de aandacht zonder deze te grijpen, en lokken de luisteraar gestaag naar de naderende maalstroom. Pothamus zijn meesters in het creëren van mystieke en meditatieve landschappen, die zowel door sereniteit als storm meanderen.
De afgelopen jaren heeft de band dit emblematische muzikale pallet niet alleen verdiept, maar ook verrijkt. Twee nummers op 'Abur' bevatten een oosters drone-instrument, de 'Surpeti' dat traditioneel gebruikt wordt voor mantragezangen. Drummer Mattias M. Van Hulle ondersteunt Sam Coussens bij diens devotionele zang die, in combinatie met het karakteristieke basgeluid van Michael Lombarts, zo kenmerkend is geworden voor de etherische sound van de band.
‘Abur' is een 44 minuten durende pelgrimstocht door de ziel en het universum. De muziek van Pothamus verweeft massieve zwaarte met de meest etherische passages en weerspiegelt op sublieme wijze hun transmundane ontdekkingen. Tekstueel overweegt 'Abur' thema's als animisme, het web van het leven en de onderlinge verbondenheid van alle levende materie. Pothamus put inspiratie uit oosterse filosofie, boeddhisme en westerse esoterie en houdt zich op unieke wijze bezig met alle existentiële 'grote vragen'. Door hun eigenzinnige verweving van muziek en metafysica creëren ze hun eigen universum. Om dit conceptuele kader te visualiseren heeft de band zijn vruchtbare samenwerking met beeldend kunstenaar Iljen Put voortgezet. Zijn kunstwerk brengt de filosofische aspiraties van de band tot leven.
‘Abur' werd opgenomen in de studio's van MotorMusic (Mechelen) en GAM (Waimes). De opnames, het mixen en masteren waren in handen van producer en vriend des huizes Chiaran Verheyden (o.a. Psychonaut en Hippotraktor).
'Abur' zal op 14 februari 2025 uitgebracht worden door Pelagic Records, het Duitse gerenommeerde metal label dat naast Pothamus nog onderdak geeft aan vijf andere Belgische metal bands: Psychonaut, BEAR, BRIQUEVILLE, Hemelbestormer & Hippotraktor.
En om de cirkel helemaal rond te maken: Pothamus, Psychonaut, Hippotraktor & L'itch komen alle vier uit de Mechelse 'metaal-vijver' en vonden hun roots in éénzelfde Mechels repetitie-kot.
Vanaf volgend jaar trekt het Mechelse trio de baan op. Meer data volgen nog.
27/2: AB Club - Brussel (SOLD OUT)
28/2: AB Club - Brussel
17/8: Dynamo Metalfest - Eindhoven
De band:
Sam Coussens - vocals & guitar
Michael Lombarts - bass
Mattias M. Van Hulle - drums, vocals & surpeti // conceptueel luik & teksten
Tracklist album:
© Céline Gladiné